SIGUEU BONS, SI PODEU
Sigueu
bons, per poc que es pugui, em semblaria millor traducció. Frase atribuïda a
sant Felip Neri, que va donar peu a una bona pel·lícula sobre la seva vida i sobre l’acció revolucionària a través
de l’anomenat Oratori, una mica com un Ateneu on si desenvolupaven diversitat
d’accions, sobretot de cara als infants i al jovent. Amb ell i cia., sempre
acompanyat com el flautista d’Hamelín va omplir Roma de música i de somriures.
Fou una alenada de l’Esperit, d’una humanitat en plètora. Allí on es trobava
Felip hi regnava de seguida el millor bon humor. Nascut a Florència, va portar
als carrers de Roma l’aire sorneguer dels florentins, que segons tradició els hi
és atribuït. Revolucionà els carrers i els camps dels environs de Roma omplint-los
de música i cants i devocions que ell va promoure: per exemple: “La visita a
les set basíliques”. Per on passava, sempre acompanyat de la mainada hi floria
la primavera; aprofitava qualsevol ocasió per fer-los catecisme no formal, que en diríem avui. Els
seus aires jocosos, en el doble sentit de joc i de gaudi, l’acompanyaven
sempre. Els feia cantar, feia música, organitzava jocs i sortides al camp, feia
teatre, de tot, amb preclara creativitat, perquè estimava tothom i sabia fer
brometes que enriolaven. Precursor de la Bona Vida. Tot
menys pecar, els deia somrient. Precursor de tantes activitats que anirien
prenent noms ara consagrats: Casal d’estiu, Esplai, Esports, Pelegrinatges. Tot
servia per orientar-los cap a Déu. Era un bell exemplar d’homo ludens, un pedagog a l’evangèlica. Deixà petja en Congregacions
i en parròquies on l’Oratori era el camp d’acció entre veres i bromes. Si m’ho
permeteu ell era el bon olor i perfum de Crist en aquelles rues o “cal.les” que
en deien aleshores, precisament en una Roma que era tot menys la ciutat
“santa”.
Em
direu, ¿quina relació hi ha entre la meva arrencada potser extemporània i
l’orientació de la Litúrgia de la Paraula d’avui? Tota, us responc i passo a
fer-ne un comentari. Compteu quantes vegades surt la paraula BO , BONDAT i
similars i veureu que la “liaison” és ben clara. Sant Felip Neri fou una
persona que irradiava BONDAT de la bona. Roma se’n feia llengües. Un home BO que
transpirava BONDAT, excel·lent bon humor, que potser és “el que ens manca a mi”
i a tu. Només una cita concisa: ¿Recordeu el títol de l’encíclica del Papa
Francesc: “La Joia de l’Evangeli”. Doncs, això. La joia, el gaudi, la felicitat
que comporta l’evangeli.
Començo
a buscar referències a la BONDAT
-
En el Cant d’entrada que
se sol saltar i substituir per un cant que moltes vegades no té res a veure amb la litúrgia específica:
“Vós sou indulgent i BO, ric en l’amor
per a tothom qui us invoca”.
-
En l’oració de la col·lecta ja fem l’asseveració
de que “tot el que és BO ve de Vós”.
-
En el Deuteronomi, Moisès en nom de Déu els dóna
els decrets i prescripcions i els reconvé: No afegiu res ni en tragueu res.
Dels salms hi afegeixo jo: “Són camins de BONDAT els del Senyor”. “Si ho feu
així tots els pobles us tindran per assenyats i molt intel·ligents”. ¿Què vol
dir això sinó que la BONDAT i l’Amor s’abraçaran? O bé allò que em repetit com
a entrada-tornada del salm responsorial per tres diumenges seguits: “Tasteu i
veureu que n’és de BO el Senyor”.
-
En el salm responsorial d’avui se’ns especifica
què és la BONDAT , dit a la manera pròpia del salm 14: “Senyor, ¿qui podrà
estar-se a casa vostra? I va explicitant com un esdevé Bo de Bo: el qui obra
honradament; practica la justícia; diu la veritat tal com la pensa; quan parla
no escampa calúmnies; mai no fa mal al proïsme, ni carrega a ningú res
infamant, etc. En resum: “La BONDAT i l’Amor del Senyor duren per sempre, duren
per sempre”
Després
Jaume torna a la idea bàsica de la litúrgia d’avui: “Tot el que rebem de BO,
tot do perfecte, baixa del Pare dels estels” Acolliu la paraula plantada en
vosaltres”. (Quina expressió tan bonica: “Déu planta llavors de BONDAT
al cor de tothom; i ja s’insinua el què ens dirà després a l’evangeli: “La
religió pura i sense taca als ulls de Déu és que ajudeu els orfes i les viudes
en les seves necessitats i us guardeu nets de la malícia del món”.
“Fets
néixer a la vida, perquè fóssim com un primer fruit de tot el que ha creat”.
Això pertany a l’aclamació abans de l’evangeli, amb l’Al·leluia.
Entrem
ben orientats a la lliçó de l’evangeli: Els fariseus (nets per fora... recordeu
com acaba la frase de Jesús, recriminant-los, dita en un altre context) Se li
retreu a ell com a Mestre que alguns del seus deixebles menjaven amb les mans, no brutes, sinó –figureu-vos
l’expressió: ¡impures!, trencant el ritual, la tradició-. La
higiene es descobreix segles després. Ara hi ha en joc altres conceptes. Moltes
tradicions, moltes pràctiques que obrien a la rutina les purificacions,
tal i com havien transmès de part dels ancians.
Jesús
entra a fons en el que és la
BONDAT. Demana que se l’interpreti degudament el què els dirà,
que és ben fort: “Res del que entra dintre de l’home des de fora no el
contamina”: no hi ha coses i menges impures. Se sent com a soroll de fons:
vasos, gerros, atuells... És des de dins,
és a dir, des del cor de l’home que surt la contaminació. I hi
posa una llista que resta oberta i a la qual hi podríem posar allò que ens surt
com a flatulència, com a mals olors. ¡Contaminació!, expressió ben
significativa. Enverinem l’ambient. No sols som dolents, sinó que emmetzinem
l’ambient i mai sabrem fins on arriben les conseqüències del que exhalem. Fem
pudor que arriba als altres, i tant... Acabem bé: Benaurats els nets de cor,
perquè veuran Déu i el faran veure en els seus capteniments. Perfum o pudor.
Contaminacions morals. Són Maldats contraposades a Bondats. Moralina, per
dir-ho a l’antiga: Des-contaminem els nostres cors, fem bogada sovint, no fem
mala olor. Ja deia Jesús que quan dejunem posem-nos colònia i perfums. Cor net
i endavant!
Ens
cal invocar avui el sant de la gresca evangèlica, Sant Felip Neri; i si un dia
anem a Roma no deixem de passar per la Chiesa Nova que fou quarter de la santa BONHOMIA que
podria ser ben bé coetani nostre avui que no riem pas gaire i que més aviat hi
ha terrabastalls cinèfils i televisius que ens malegen el cor i que ens creen
addiccions al despropòsit i que contaminen les nostres llars i els nostres
carrers. ¡Els ulls en contradicció amb la boca! Les al·lusions a Sant Francesc
i a Santa Teresa no estan de més; tot el contrari. Més riure, més somriure, més
BONDAT en la mirada i en les nostres empaties. Recordo el que diu Francesc: “encara
és possible la “tendresa”. També des de dins podem i han de sortir les BONDATS.
Doneu-me un home o dona BONS i no
necessito res més. A descontaminar, a descontaminar. Rentem el cor i la llengua,
fem cara riallera. “Apa, somriu que Déu t’estima” Gràcies, Francesc, amic per
sempre. Amén
Diumenge
XXII de durant l’any, 30 d’agost del 2015.
Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada