DÉU ÉS
ÚNIC I NO N’H
I HA
D’ALTRE FORA D’ELL
u i tri a la vegada. El nostre Déu,
tal i com el professem nosaltres és més “misteri” que no pas el que denominen
Déu tant els musulmans i jueus. Si creure en Déu és ja de per sí un misteri que
ens depassa totalment, entre els cristians no deixa de ser el misteri dels tres misteris. Només la fe l’ateny i l’experiència
derivada de la fe. En
el credo (llarg) diem amb més èmfasi: Crec
en un sol Déu.
Per
a totes les religions monoteistes res hi ha de més important que mantenir en
tot i per tot en “combativa” exclusivitat que només hi ha un sol Déu, que és
únic. Es saluden amb el nom del Déu que pel fet de ser únic és el mateix en les
tres religions: Yahvé, Alà i Déu. En recitar el credo (curt) els cristians
ajuntem al començament a Déu-Pare. Hi hauríem de posar una pausa, una coma
perquè per a nosaltres Déu és u, unic –i ho hem de deixar ben clar tot i
proclamar-ne tres persones, a continuació: Pare, Fill o Verb, tot i ser diferent de les altres dues religions
monoteistes. Per a nosaltres també el
gran i primer misteri del nostre Déu és
que és
Diu
el concili Laterà IV: “Creiem fermament i afirmem simplement que hi ha un sol
Déu veritable, immens i immutable,
incomprensible, totpoderós i inefable, Pare, Fill i Esperit Sant: Són tres
Persones, però una essència, una substància o naturalesa absolutament simple”.
Deixant
de banda Alà, el Déu dels mahometans, entrem perquè és també de la nostra
tradició, en el dels jueus-Yahvé, que segons digué a Moisés és tradueix per:
“Jo sóc el qui sóc” o bé “Jo sóc el qui és” o bé “El qui és”. Fa aquest
comentari el Catecisme de l’Església Catòlica: “Aquest nom diví és misteriós.
Per tal com Déu és un misteri. És tot alhora
un nom revelat i com el refús d’un nom. Per això expressa Déu de la millor manera: com aquell qui és,
infinitament per sobre de tot el que
nosaltres podríem entendre o dir. És el Déu amagat (Is 45, 15) i el nom és
inefable. I és el Déu que s’apropa als homes” Dient el seu nom ja amb això expressa
que es vol comunicar, que vol donar-se Ell mateix, fer-se accessible, capaç de
ser conegut més íntimament i de ser cridat personalment. També es presenta com
el Déu dels teus Pares, indicant la vinculació que ha establert amb el Poble
d’Israel. “Per respecte a la santedat de Déu, el poble d’Israel no pronunciava
el seu nom. En la lectura dels llibres sagrats, el nom revelat era substituït
amb el títol diví d’”Adonai” que vol dir Kyrios o Senyor. Amb aquest títol serà
aclamada la divinitat de Jesús: “Jesús és el Senyor”. Progressivament es donarà
a conèixer com a Pare que és la permanent declaració de Jesús i al qual està
lligat en perfecta sintonia i amor per portar a terme la gran acció que li és encomanada; i que ell mateix per tal de
seguir la missió del Fill ens enviarà la tercera Persona ,
l’Esperit Sant, que en l’Església farà que siguin conegudes i estimades les
tres Persones; per tant, Deu tri i u a la vegada. I anirà distribuint unes accions
plenàries on, participant tots tres, no obstant les adjudiquem particularment o
sobretot a cada una de les persones de la Santíssima Trinitat :
Ho descriu molt bé un himne pasqual: “Glòria al Pare, que ens torna a crear/
recreant-se en els fills més encara./ Glòria al Fill, vencedor de la mort,/ que
ens deslliura de tot esclavatge./ Glòria al Sant Esperit, Déu d’amor,/ que
fecunda l’Església de gràcia./ Al·leluia, al·leluia, al·leluia! Amén.
En
una ocasió un mestre de la Llei s’acostà a Jesús i li va fer aquesta pregunta:
Quin és de tots el primer manament? Jesús va respondre: “El primer és “Escolta
(Shemà) Israel, el Senyor és el nostre Déu, el Senyor és l’únic. Estima el
Senyor el teu Déu amb tot el cor, amb tota l’ànima, amb tot el pensament, amb
tota la teva força. El segon és aquest: Estima els altres com a tu mateix. No
hi ha cap manament més gran que aquests. Llavors el mestre de la Llei li digué:
És veritat, Mestre, amb tota la raó dius que Ell és únic i que no n’hi ha
d’altre fora d’Ell, que estimar-lo amb tot el cor, amb tot l’enteniment i amb
tota la força i estimar el altres com a si mateix val més que tots els
holocaustos i sacrificis. Llavors, Jesús veient que havia parlat assenyadament,
li digué: “No estàs lluny del Regne de Déu”.
La
menció corresponent a la unicitat de Déu formava part de la pregària “Shemà
Israel”, pregària que es deia cada dia , matí i vespre. Provinent tota ella
dels llibres de l’AT.: DT6, 4-5; Lv19, 18; Dt 4, 35. La pregària continuava
així: “grava en el teu cor les paraules dels manaments que avui et dono,
inculca-les als teus fills, parla’n a casa teva i tot fent camí, quan te’n
vagis al llit i quan et llevis. Lliga-te-les a la mà amb un distintiu,
porta-les com una marca entre els ulls. Escriu-les als muntants de la porta de
casa teva i dels portals de la ciutat”. Per als jueus Déu passa a ser de només
la proclamació (l’acte de fe primordial) a convertir-se en un manament global
que abasta totes les potencialitats de la persona humana. Ser i fer són el
mateix.
Segueix
el Catecisme de l’Església Catòlica: Déu és veritat i amor. Déu va revelar-se a
Israel com aquell qui és ric en gràcia i en fidelitat. Aquests dos
termes expressen d’una manera condensada les riqueses del nom diví. En totes
les seves obres Déu mostra la seva benignitat, la seva bondat, la seva gràcia i
el seu amor; però també la seva fiabilitat, la seva constància, la seva
fidelitat i la seva veritat. La veritat
de Déu és la seva saviesa que mana en tot l’ordre de la creació i del
governament del món. Déu l’únic creador del cel i de la terra és l’únic que pot
donar el coneixement veritable de totes les coses creades en relació amb ell.
Durant la seva història, Israel va poder
descobrir que Déu tenia una sola raó per a revelar-se-li i escollir-lo d’entre
tots els pobles i fer-lo seu: l’amor
gratuït. Aquest amor fins vencerà les pitjors infidelitats: arribarà fins
al do més excels: “Tant va estimar Déu el món, que va donar el seu Fill
unigènit. “Amb un amor etern t’estimo; per això m’he mantingut bondadós amb
tu”. El mateix Catecisme en descriu l’abast de la fe en l’únic Déu:
- Conèixer la grandesa i la majestat de Déu.
- Viure en acció de gràcies.
- Conèixer la unitat i la veritable dignitat de tots els homes.
- Servir-nos bé de les coses creades.
- Confiar sempre en Déu, fins en l’adversitat.
¡Què
lluny estem de tenir Déu com a explicació i sentit de la nostra vida, de la de
la natura i dels germans. Déu és la Comunió d’amor entre Ell i cadascú de
nosaltres i entre tots i cadascun de nosaltres entre nosaltres mateixos! Vull
deixar constància de com el Vaticà II en
començar a parlar de l’ateisme obre el número 19 de la Constitució sobre l’Església i el món d’avui: “La raó
exímia de la dignitat humana consisteix en la comunió de l’home amb Déu.
L’home, ja des que neix, és invitat a un col·loqui amb Déu: no existeix sinó
perquè creat per Déu per amor, és conservat sempre per amor, i no viu plenament
de veritat si no reconeix lliurement aquest amor i es dóna al seu Creador”. Vull ajuntar aquesta pregària-poema que potser
no coneixeu i és un goig entrar-hi de puntetes: EL DESIG DE DÉU
vós, el més enllà de tot,
com
us puc anomenar amb un altre nom?
Quin himne us puc cantar?
Cap
paraula no us pot expressar.
Quin
esperit us pot abastar?
Cap intel·ligència no us pot concebre.
Només
vos sou inefable,
car
totes les paraules han sortir de vós.
Només vós sou incognoscible,
car
tots els pensaments han sortit de vós.
Tots
els éssers us celebren,
els qui parlen i els que són muts.
Tots els éssers us fan homenatge,
els
qui tenen intel·ligència i els qui no en tenen.
L’universal
desig, els clams de tots,
tendeixen
cap a vós.
Tot
el que existeix us prega,
i
tot ésser que sap llegir en el vostre univers
us
fa pujar un himne de silenci.
Només
en vós fan estada totes les coses.
Tot
va cap a vós en un mateix impuls.
Vós
sou el fi de tots els éssers, vós sou únic.
No
sou un ésser sol, però tampoc no sou un conjunt:
vós
teniu tots els noms; com us podria anomenar?
Vós,
l’únic a qui no podem anomenar,
quin
esperit celestial penetrarà el vel
que
hi ha més enllà dels núvols?
Tingueu
pietat, vós, el més enllà de tot;
com
us podríem anomenar amb un altre nom?
Gregori
de Nazianç
Solemnitat dela Santíssima
Trinitat , 15 de juny del 2014 Sabadell
Solemnitat de
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada