Avui
amb la solemne manifestació de Déu en el Jordà, en ocasió del baptisme de Jesús,
es clou tot un cicle de manifestacions (digue-ne epifanies o bé revelacions: és
el cicle de Nadal) Déu es dóna a conèixer en la visibilitat del seu
Fill, primer a penes nat, després ja
adult.
Enumerem-les
perquè s’inicien en els “evangelis –dits- de la infància” i ja a partir de la
seva adultesa tota la seva vida i acció no seran més que una constant
manifestació, en la què el paper de la fe serà fonamental i és qui propicia la
veritat del que afirma el Vaticà II: “La raó exímia de la dignitat humana
consisteix en la vocació de l’home a la comunió amb Déu. L’home ja des que neix
és invitat a un col·loqui amb Déu: no existeix sinó perquè creat per Déu per amor,
es conservat sempre per amor, i no viu plenament de veritat, si no reconeix
lliurement aquest amor i es dóna al seu creador”. Tot això presuposa que “el
misteri de l’home no s’aclareix veritablement sinó en el misteri del Verb
encarnat. Adam, el primer home, era figura del qui havia de venir, és a dir,
del Crist Senyor. Crist, el nou Adam, en la mateixa revelació del misteri del
Pare i del seu amor, manifesta plenament l’home a si mateix i li descobreix la
seva vocació altíssima. L’ultima vocació de l’home és veritablement una sola,
és a dir, divina. Ell, el Fill de Déu , per la seva encarnació, en certa manera
s’ha unit amb tots els homes. Tots podem dir amb l’apòstol: “el Fill de Déu em
va estimar i es va donar a si mateix per mi”, i va restaurar també el camí pel
qual si el seguim, la vida i la mort són santificades i prenen un nou sentit.
El cristià, fet semblant a la imatge del Fill, que és el Primogènit entre molts
germans, rep les “primícies de l’Esperit” amb les quals es fa capaç de complir
la nova llei de l’amor”. Tota la nostra vida és com una epifania constant que
ens portarà fins a la plena epifania del cel.
Anem
resseguint, pas per pas, totes les epifanies d’aquests dies nadalencs en què
Déu en el Fill de l’home s’ha anat manifestant: Algunes estan implícites, no
narrades però són hunamament ben plausibles per la mateixa tendresa en què
s’inclouen en els fils de les narracions:
·
Ja en l’Anunciació a Maria hi tenim la primera
revelació: “Tindràs un Fill; li posaràs
el nom de Jesús. Serà gran i l’anomenararn Fill de l’Altíssim. L’Esperit
Sant vindrà sobre teu i el poder de l’Altíssim et cobrirà amb la seva ombra;
per això el fruit que naixerà serà sant, i l’anomenarant Fill de Déu.
·
Josep té la seva pròpia epifania: és
l’explicació de com la seva promesa, Maria, es troba infantant. I obeeix la
indicació d’acceptar-la públicament com a esposa, “portant-la a casa seva”.
·
Elisabet quedà plena de l’Esperit Sant. Llavors
cridà amb totes les forces: Qui sóc jo perquè la mare del meu Senyor em vingui
a visitar?
·
Qué és el Magníficat sinó l’adoració que fa
Maria de les grandeses obrades en l’humilitat de la seva serventa? L’amor que
té als qui creuen en ell s’esten de generació en generació”. La fe conté sempre
una epifania.
·
En el naixement de Jesús a Betlem, allí hi ha
els primers i més grans adoradors. No fa falta que ho explicitin els evangelis.
És l’epifania més íntima de totes; inenarrables. Diran, això sí que Maria es recloia en el seu cor
i estenia els seus records de tota la vida. Abans i després del naixement. Maria està
en el cor dels records: amb fe i amor de mare.
·
Els pastors: “Us anuncio una bona nova que
portarà a tot el poble una gran alegria: avui us ha nascut el Salvador, que és
el Messies , el Senyor.
·
I de sobte s’uní un estol d’àngels que lloava
Déu, cantant: “Glòria a Déu a dalt del cel, i a la terra pau als homes que ell
estima”.
·
Els mags plens de l’alegria per l’estrella
retrobada entraren a la casa i prosternat-se l’adoraren.
·
Simeó guiat per l’Esperit: “Ara, Senyor, deixa
que el teu servent s’en vagi en pau, com li havies promès. Els meus ulls han
vist el Salvador”.
·
La profetessa Anna donava gràcies a Déu i parlava de
l’infant a tots els qui esperaven que Jerusalem seria alliberada.
·
Joan Baptista crida a conversió i preanuncia que
“vindrà un de més fort que ell i jo no sóc digne ni de deslligar-li les
corretges deles sandàlies: ell us batejarà amb l’esperit Sant i amb foc”.
·
I arriba la gran i definitiva manifestació: “Mentre
Jesús pregava el cel s’obrí i l’Esperit Sant baixà cap a ell en forma visible, com un colom. I una veu
digué des del cel: “Tu ets el meu Fill, el meu estimat, en tu m’he complagut”.
És la investidura, les credencials de la seva missió pública.
·
Jesús va començar el seu ministeri: i tota la
vida pública no fou res més que l’anunci de la Bona Nova del Regne.
Tota la seva vida manifesta que Déu és Amor i que tots els qui creuen en ell
tindran vida eterna, és a dir, la plena manifestació de ser fills de Déu. Tot
el Nou Testament no serà altre que la gran manifestació o epifania del
Déu-que-és-amb-nosaltres.
·
En el baptisme de Jesús quedem configurats al
Crist a través del propi baptisme: “Tots nosaltres hem estat batejats en un sol
esperit per formar un sol cos”. “Aquest ritu sagrat significa i realitza la
unió amb la mort i la resurrecció de Crist: “Hem estat sepultats amb ell pel
baptisme en la mort” i “si hcm estat estretament units a la semblança de la
seva mort, també ho estarem a la semblança de la resurrecció”. “Els batejats
són consagrats fins al punt d’esdevenir una casa espiritual i un sacerdoci sant
per la nova naixença i unció de l’Esperit Sant, per tal que, en tota acció de
l’home cristià, ofereixin sacrificis espirituals i proclamin les meravelles
d’Aquell qui els ha cridat de les tenebres a la llum admirable. Que tots els
deixebles del Crist, doncs, bo i perseverant en l’oració i lloant déu ,
s’ofereixin ells mateixos com a vícitmes vivents, santes, agradables a Déu”.
·
“Els
homes són empeltats en el misteri pasqual de Crist pel baptisme, morts amb ell,
sepultats amb ell, ressuscitats amb ell; reben l’esperit de fills adoptius,
“pel qual clamen: Abbà, Pare!”, i, d’aquesta manera, esdevenen els veritables
adoradors volguts pel Pare”. “La litúrgia és el cim al qual tendeix l’acció de
l’Església i, a la vegada, la font d’on brolla tota la seva força; ja que els
treballa apostòlics s’encaminen a això: que tots els qui han estat fets fills de Déu per la fe
i el baptisme es reuneixin, alabin Déu en l’Església, participin en el
sacrifici, i menguin del sopar del Senyor”. “A la litúrgia, a la qual té dret i
obligació el poble cristià, “llinatge escollit, sacerdoci reial, nació santa,
poble adquirit”.
L’epifania del
baptisme de Jesús es
torna epifania en el baptisme de cadascú, si anem sent-ne conscients en el
testimoniatge permanent de que som fills de Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada