RESSUSCITAT,
RESSUSCITAT DE MICA
EN MICA...
En
un ambient florit d’al·l·luies, sobretot en àmbits litúrgics no podem perdre de
vista que la Resurrecció ens pertoca singularment i col·lectiva, ja des
d’ara. De fet. La Paraula de Déu ens parla aquests dies d’un tornar a
néixer , d’un renascuts a vida nova. No hem d’esperar el cel per viure’l com a
ressuscitats. Ara és l’hora de començar a fer-ho però amb fermesa i
convençuts...
Solem
dir, seguint Pau, que si Crist no hagués ressuscitat, la nostra fe no tindria
cap validesa. I encara més fort: que seríem la riota de la humanitat. Jo em
faig la pregunta a l’inrevés: Si (realment: expressió litúrgica, que dóna la
fermesa d’una seguretat inqüestionable) no haguéssim renascut a una vida nova;
dit més a la directa: si nosaltres no haguéssim ressuscitat ja ara en certa
manera, tornem-ho a dir: “realment”, ¿de què ens valdria i serviria la
Resurrecció de Jesucrist? Precisament la
gràcia d’aquest esdeveniment únic en la història està precisament en que una
resurrecció s’explica per una altra. Les dues van a l’uníson. Caldrà repensar
aquest fet singular. Seria va i a la
pràctica de què ens serviria la Resurrecció de Crist si en nosaltres amb ell no haguéssim conressuscitat. Això que des de
les pàgines de la Bíblia és inqüestionable, potser no ho hem acabat o sabut
entendre i viure-ho en la pràctica de la nostra fe de cada dia.
Que
això té conseqüències pràctiques Pau és l’encarregat de dir-nos-ho de moltes
maneres i des de molts angles i ara en
que estem encara en la gran octava pasqual m’arriscaria a fer com una meva
síntesi ni que sigui provisional, a aprofundir més per via de vivències més
freqüents i més intenses... Teniu la paraula.
Tot
i sabent que m’he de quedar molt curt, vull fer un assaig del que podria ser
per a mi, ara que hi estic posat i intentant pensar-ho per tal de viure-ho. ¿Què
és una vida de pre-ressuscitat com la que ens toca i ho han dit vegades i
vegades i ho seguiran dient aquests textos bíblico-litúrgics d’aquest cicle
pasqual?
Començo
dient que Crist ens ha esbandit les pors de que tot acaba aquí.
Aquesta por existencial Crist en la seva mateixa mort i resurrecció l’ha
definitivament anul·lada. Vull posar de relleu –ho he dit altres vegades- que
Jesús morint i ressuscitant ens ha salvat del pecat i de la mort. Ell n’és el primogènit de tots els altres, així ho diu
Pau. Encara traginem pors ancestrals a la mort, a deixar aquí tot, tant
l’intranscendent com allò que valorem supremament: la pròpia persona i tot
l’entramat d’amors i de valors substantius. Maduresa, cultura, relacions, etc.
Som éssers destinats a vida plena. I això ha de tenyir i acolorir la nostra
vida creixent, passible i acotada per dates i circumstàncies... ¡O comença aquí
o és una possible irrealitat!
Quan
Crist ressuscitat es manifesta enmig dels deixebles espaordits ho fa en un
emfàtic que ¡no tinguin por! Això no afecta només al fet de retrobar-se amb Ell;
els farà constatacions de que no és una fantasma; que té cos i que conserva les
ferides, ¿tancades? dels seus sofriments. Perdre la por, perdre les pors
existencials és per a mi una de les característiques de novells ressuscitats.
Ens espera una vida més enllà de la “vida”, on la paraula clau és la plenitud de
vida en Déu.
Tercer:
Ja no estem en l’àmbit opressiu i esclavitzador del pecat, sinó que ara regeix
l’àmbit de la gràcia.
Mira-t ’ho bé per totes bandes i veuràs que tot és gràcia (sant
Agustí)
Quart:
ja no posen “notes ni qualificacions” per les coses que fem en un espai moral
consuetudinari. Ara és el torn de la gràcia la que se’ns dispensa abundosament,
si nosaltres sabem obrir mans i cor tot fent “coveta” que dèiem quan de petits
ajuntàvem mans i les ajuntàvem eixamplant cabuda...
Cinquè:
I és conseqüència. ¿Què tens que no ho hagis rebut? Per tant, tot és
gràcia. Això porta a viure amb aquesta tonalitat de l’esperit que ens obre a
tenir una consciència com de regal i a ser més sensible i a valorar molt més
tot el que tenim, perquè és “rebut”. Tot ens és “donat”, per més que és d’una persistència gairebé
malaltissa aquesta sensació enverinada de que tot el que tenim ens és merescut,
“obra de les nostres mans”, que diu el salm. Aquesta societat és molt
des-agraïda. Els egos van a tot vent, l’ego no deixa de ser una
malaltissa realitat, que ens enverina sense saber-ho.
Sisè:
Fent pom de tot l’anterior se’n deriven unes actituds que voldria considerar
plenament pasquals: Primer de tot el goig pasqual. És el goig de
l’esperit. Tenim quan vertaderament gaudim pasqualment de nova creació –en
nosaltres- reviscuda, revisitada, renovada. És la primavera pasqual. Això té
ressonàncies espontànies. Repassa la litúrgia i veuràs que el seu “camp” està
sembrat d’al·leluies que són expressió d’un goig ben pur, com quan un contempla
la natura esmaltada de mil coloracions i d’olors diverses i els gaudeixes sense
macular-les perquè són ofertes als ulls i a l’esperit i no goses fer-ne cap pom
per guarnir no sé pas què, quan és tota la natura la gran guarnida. Tot
renascut, perquè és vist i viscut de manera diferent.
Setè.
Del goig passarem a la lloança.
Déu en Crist se’ns ha fet admirable i admirat i ens brolla un
lloat, beneït, sant, gran... És el de Pasqua temps de deixar que el cor
canti, perquè de motius en tenim més que no en sabrem capir...
Vuitè.
Començo per una consciència afilada, sensible al bé , a la bondat, a la
bellesa, a la comunió, a la
llibertat. I qui té consciència ha de tenir lucidesa,
transparència, responsabilitat, que val tant com un compromís obert a tot el
que significa justícia (en el sentit bíblic de santedat i en el de plena
humanitat). I la consciència s’agenolla sempre en el servei que és procurar
la dignitat de tota persona, amb les preferències pròpies de Jesús, i en la
proximitat com es dóna a entendre en el fet mateixos d’agenollar-nos.
Tot
això ha rajat sense haver de consultar llibre que d’altra banda els tinc oberts
davant meu. Tinc la sensació
–desmesurada ho reconec- pel seguit de preguntes que em fan respecte del nou
papa, que de bon principi ha arribat al cor a molts creients que –sense
menystenir-ne d’altres anteriors- ja era hora de que poguessin donar una
síntesi oberta sobre el papa que es fa dir simplement bisbe de Roma, Francesc.
De
fet caldrà esperar. La vida de la fe, la redempció, la resurrecció què són
sinó un joiós, llarg, pacient camí
d’esperançada estimació. A esperar toquen, em sembla a mi. Seria prematur jutjar
per uns primers gestos que sens dubte han enlluernat tants creients, com si
diguessin: “Ja era hora”.
Vull
deixar oberta aquesta “pressió” d’aclariment pasqual que em persegueix, tal com
deia al principi: Som Ressuscitats i aquests, ¿com viuen “en carn mortal” la seva incipient i creixent
resurrecció? El mateix papa és exponent pasqual.
M’agradarà
tornar-hi. L’altre dia un em deia: encara ens queden 45 dies de Pasqua. Els
aprofitarem dia a dia, vivència a vivència. “Siguem lloança de la seva glòria”
o bé –i no em canso de repetir-ho : En l’últim tuit del Papa Benet XVI, ara en
diuen, si no m’erro, piulada. (Ja m’agrada la piuladissa primaveral): “Gràcies
per la vostra estimació i proximitat. Que experimenteu sempre l’alegria de
tenir Crist en el centre de la vostra vida”. Bé es mereix un comentari ben i
ben pasqual. M’ho apunto.
Diumenge
II de Pasqua, 7 d’abril de 2013 Barcelona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada