I PER A MI, QUI SÓN AQUESTS ALTRES?
De la mà de l’evangelista Lluc, en dos diumenges seguits, ens porten passatges en què Jesús envia primer uns “aprenents” de missioners, desprès els que ja havia preseleccionat per dedicar la seva vida (crida-enviament) a ser els pregoners de l’arribada del Regne de Déu. A més, si hem pogut seguir els evangelis d’entre-setmana, aquesta la ja transcorreguda, en aquests de Mateu (cap. 10: síntesi dels apòstols) que se centren en les urgències de fer lleva de segadors enviats a fer cau i net de les collites. Bé podríem dir que aquesta setmana llarga es podria anomenar tot un cicle d’evangelització. No n’hi ha per menys, car estem en un punt essencial, bé sia en vida de Jesús (Apòstol d’apòstols!) com de l’Església “militant” de tots els temps. Constatació: hi ha manca d’evangelitzadors! Dir-ho, precisament avui, quan estem en plena eclosió d’una sinodalitat que promou essencialment posar en joc -en sortida, en deia Francesc- tota una nova generació eclesial en peu de difusió de la que fou l’encàrrec de vida i obres de Jesús, el primer herald del Regne del seu Pare i que es va rodejar d’uns bons operaris de la Bona Nova, perquè alliçonats amb el frec a frec d’una convivència amb Ell, el Mestre, lliuressin després, tot l’aprenentatge rebut, en pro i difusió de la vida cristiana autentificada. Avui, a hores d’ara, com solem dir, sentim la crida a ser deixebles missioners de la misericòrdia. Tenim a les mans i al cor el Document Final de l’entramat on han confluït i pervingut tota una sèrie de trobades, de grups, de Sínodes que, abastant 2021-2024, ens han donat -en perspectives múltiples- tot un seguici d’invitacions a sentir-nos atrets a donar sentit i propòsit a les nostres vides, en funció d’una més que subratllada vocació universal dels batejats a l’evangelització. Hi ha una constant -més que crida!- a saber-nos missioners. En l’articulat de les 155 propostes que dibuixen la tríada: “Comunió, participació, missió, derivada i sostinguda per la nostra condició de batejats, és on llegim: “Tot batejat és interpel·lat, sense excepcions, a ser subjecte de l’anunci de l’Evangeli. Noti’s que amb un senzill canvi: de ser objecte es passa a ser subjecte. De receptor més o menys passiu a ser protagonista de la missió. Tot això ve recolzat en la nova percepció conciliar (del Vaticà II) de formar part de la totalitat del Poble de Déu que és com es presenta l’Església en una i fonamental Constitució conciliar sobre l’Església que obre pàgina dient en el seu segon capítol que porta per epígraf: El Poble de Déu: “En tot temps i en tot poble és agradós a Déu qui el tem i pràctica la justícia. Tot i això, fou voluntat de Déu santificar i salvar els homes, no de forma aïllada, sense cap connexió d’entre i uns altres, sinó constituint un Poble que el confessés en veritat i el servís santament... Aquest Poble messiànic té per cap Crist que fou entregat pels nostres pecats i que va ressuscitar per la nostra redempció. La condició d’aquest Poble és la dignitat i la llibertat dels fills de Déu... Té per llei el nou manament d’estimar com el mateix Crist ens va estimar... I té com a finalitat la de dilatar més i més el Regne de Déu, iniciat pel mateix Déu ací a la terra, fins que al final dels temps Ell mateix el portarà a plenitud, quan es manifestarà Crist, vida nostra (cf. Col 3, 4, que és l’epístola que ens acompanyarà durant tot aquest més, raó per fer-ne una fructuosa lectura sencera!) Crist que el va instituir per ser comunió de vida, de caritat i de veritat, se serveix d’Ell com a instrument de la redempció universal i l’envia a tot el món com a llum del món i sal de la terra”.
M’ha semblat bé de posar aquesta entrada llarga i solemne perquè tot el Sínode poua en el Vaticà II i perquè “el camí sinodal, en efecte, està posant en pràctica allò que el Concili va ensenyar sobre l’Església com a misteri i Poble de Déu, cridat a la Santedat, a través d’una conversió contínua que prové de l’escolta de l’Evangeli. En aquest sentit, constitueix un autèntic acte de recepció posterior al Concili, en perllonga la inspiració i en rellança la força profètica per al món actual”.
Les lectures evangèliques d’avui ens presenten el nucli dur dels dos testaments: Al Deuteronomi, a les acaballes de la vida de Moisés, ell presenta en el capítol 30 el compromís de l’aliança que bé sabrà llegir el mestre de la Llei, a instàncies de Jesús, quan aquell per provar-lo li diu en segones intencions després d’una entrada aparentment ben sonant i compromesa: -Què he de fer per tenir l’herència de la vida eterna? Jesús el retorna a l’Antic Testament: Què hi llegeixes? La resposta és del Levític: “Estima el Senyor, el teu Déu, amb tot el cor, amb tota l’ànima, amb totes les forces, amb tot el pensament, i estima els altres com a tu mateix. La resposta de Jesús és la que es llegeix ja en el text de Moisès: “Fes-ho així i viuràs”. La interpel·lació del mestre de la Llei és sempre en singular i personal: “-I per a mi, qui són aquests altres? La resposta vindrà, com és habitual en Jesús, en forma de paràbola. És la gran paràbola anomenada del Bon Samarità. En ella, (no m’entretinc a relatar-la) hi sortirà el mateix interlocutor, vestit de levita, fent una “marrada”, i esquivant el malferit i deixant-lo allí postrat i abandonat. Segueix la conversa: Jesús li diu obertament, citant-lo implícitament: “Quin d’aquests tres et sembla que va veure l’altre que hem d’estimat, en l’home que havia caigut –samarità!, per citació subratllada, ben intencionadament-. Avergonyit, ha de respondre: el samarità!: no ho digué així, però segur que li doldria la lliçó. Però ho digué d’una manera que la lliçó esdevé un universal moral: “El qui es va compadir d’ell”. Aquí rau la gran i universal lliçó. La manera d’entendre l’amor en cristià va per la via de la com-passió, de la misericòrdia, per fer bé a tota persona que pateix un destret. L’altre es mimetitza en qualsevol del nostre entorn que necessita que li donem una mà, L’altre no és el “pròxim”, sinó l’”aproximat”, el socorregut, el que necessita i a qui es dona una atenció, sigui quina sigui: de la més flagrant a la més lleu, en una convivència alerta, desperta, sensible a l’altre. Aquest és definitivament el segon manament de la Llei de Déu. Sortir d’un mateix i amb sensibilitat evangèlica socórrer, tenir cura, acollir l’altre, tot altre! De la finesa en el tracte, fins al compromís seriós...
En la segona part del document final del sínode que respon a la Conversió de les relacions hi llegeixo: “Cada batejat respon a les exigències de la missió en els contextos on viu i actua a partir de les pròpies inclinacions i capacitats, manifestant així la llibertat de l’Esperit en atorgar els seus dons. Gràcies a aquest dinamisme en l’Esperit, el poble de Déu, posant-se a l’escolta de la realitat en què viu, pot descobrir nous àmbits de compromís i noves formes de complir la seva missió. Els cristians, que en diferents qualitats –en família i en altres estats de vida- en el lloc de treball i en les professions, en el compromís cívic o polític, social o ecològic, en el desenvolupament d’una cultura inspirada en l’Evangeli, recorren els camins del món i els ambients de vida anuncien l’Evangeli, són sostinguts pels dons de l’Esperit”.
En la intervenció en el Sínode d’octubre del 2024 el papa Francesc va subratllar el caràcter de compassió, de misericòrdia en el nostre fer compromès de cada dia. Així diu: “des que Crist va vessar el seu Esperit Sant som en camí, com els “misericordiati” –els beneficiaris de misericòrdia- cap al compliment ple i definitiu de l’amor del Pare. I no oblidem aquesta paraula: som misericordiati”. (Per tant misericordiosos envers tot altre....) Recorrem el camí convençuts de l’essència relacional de l’Església, vigilant per tal que les relacions que ens són donades i que se’ns confien a la nostra responsabilitat i a la nostra creativitat siguin sempre manifestació de la gratuïtat de la misericòrdia. Un presumpte cristià que no entri en la gratuïtat i en la misericòrdia de Déu, simplement és un ateu disfressat de cristià. La misericòrdia de Déu ens fa creïbles i responsables”.
Vivint el procés sinodal hem pres nova consciència que la salvació a rebre i a anunciar passa a través de les relacions. Allà es viu i allà es testimonia junts. La història se’ns presenta tràgicament marcada per la guerra, per la rivalitat pel poder, per mil injustícies i actes de prepotència. Sabem, però, que l’Esperit ha posat en el cor de cada ésser humà el desig de relacions autèntiques i de lligams veritables. La mateixa creació parla d’unitat i de compartir, de varietat i d’entrellaçament entre formes de vida diferents. Tot ve de l’harmonia i tendeix a l’harmonia, també quan pateix la ferida devastadora del mal. El significat últim de la sinodalitat és el testimoni que l’Església està cridada a donar de Déu, Pare i Fill i Esperit Sant, harmonia d’amor que es vessa fora d’ella mateixa per donar-se al món. Caminant en estil sinodal, en entrellaçat de les nostres vocacions, carismes i ministeris, i sortint a l’encontre a tothom per portar l’alegria de l’Evangeli, podem viure la comunió que salva: amb Déu, amb tota la humanitat i amb tota la creació. D’aquesta manera, gràcies al compartir, començarem ja ara a experimentar el banquet de vida que Déu ofereix a tots els pobles. (n.154) Excel·lent manera de posar punt final a tant de treball que ens ha posat en la millor pista d’allò que se n’ha dit i que ens compromet, no tant com a deure sinó com a universal dret de i en la “conversió pastoral”.
P.
Josep Mª Balcells.
Diumenge XV de durant l’any. 13 de juliol del 2025, recordeu: any sant Sabadell