diumenge, 12 de gener del 2025

Homilia del diumenge 12/01/2025

                              FELICITACIONS  NADALENQUES

                                               Va de felicitacions, n’és encara temps. La que s’ha demorat més és precisament la que valoro més que totes. No gens menys que és de l’amic Pau (és pressuposat això d’amic, encara que no li he preguntat, perquè crec que, benvolent, s’hi avindria de mil amors). Sí, de Pau de Tars, el gran evangelitzador i apòstol tardà però el més efectiu, crec -sense desmerèixer cap del altres dotze. Me l’envia com es feia abans: per carta que  l’adreça als seus efesis i de retruc a tots els qui es vulguin posar a la fila, perquè n’hi ha per tants quants volen afegir-s’hi. L’havia confegit, la felicitació, fa temps i acostumava a posar-la a l’inici de totes les seves cartes, tenint ben present a totes les persones que ell coneixia i estimava. Ara, renovellada, ens l’envia també a nosaltres i com a signe d’amistat us la copiaré fil per randa, tot i agraint-la-hi ben i ben de cor. Va in extenso, com a salutació nadalenca, després del text que per a mi és dels més fonamentadors, ja us ho he dit manta de vegadeseu insert a la Carta als Efesis 1,14s). La felicitació us la poso  tal i com la pogueren llegir els seus deixebles de la ciutat d’Éfes. Us la copio paraula per paraula, perquè no en perdem res per la valoració que jo en faig; vosaltres mateixos la  jutjareu després d’una llarga, pausada lectura, sentint-vos implicats, tal com jo us dic que m’ha arribat al cor: “D’ençà que m’han parlat de la vostra Fe en Jesús, el Senyor, i del vostre amor a tots els del Poble Sant, no em canso de donar gràcies per vosaltres, i us tinc presents en les meves pregàries. “Demano al Déu de nostre Senyor Jesucrist, el Pare gloriós, que us concedeixi el do espiritual de comprendre la seva revelació, perquè /conegueu /de veritat /qui és Ell. Li demano que il·lumini la mirada interior del vostre cor, perquè conegueu a quina esperança ens ha cridat, quines riqueses de glòria ens té reservades en l’heretat que Ell ens dóna entre els sants. I quina és la grandesa immensa del seu poder  que obra en nosaltres, els creients, em refereixo a la força poderosa i eficaç, amb què va obrar  en el Crist, quan el ressuscità d’entre els morts i el féu seure a la seva dreta dalt del cel”. Llarga, certament, però no se li pot suprimir cap consideració encara que supera els límits i referències al Nadal per veure com l’encarnació suposa tota la peripècia de la vida i missatge de Jesús. Àdhuc més i tot, anava a dir: des que la Paraula era Déu “quan ens escollí en Ell abans de la Creació, quan ens “pensà” perquè fóssim sants, irreprensibles als seus ulls”. Estem, doncs, abans de deixar aquest temps litúrgic de Nadal que arriba fins avui Commemoració del Baptisme de Jesús i del nostre propi també. Recullo totes les epifanies (=manifestacions, “presentacions de credencials” honorades) en fer-se present entre nosaltres creats a imatge i semblança de Déu, i ara és el mateix Jesús que  ha volgut prendre imatge i semblança humanes, dignificació inversemblant! Descabdello una per una les manifestacions o epifanies. He de començar per la seva Mare que el va infantar i donar a llum. Aquest primer moment en què una mare novella té finalment el seu nadó  entre els braços... No ens ha quedat l’himne que li  sortiria del cor davant el fill entranyable, mai tan ben dit i apropiat: seria una profunda adoració, que li va  donar, a penes, a penes nascut. Veniu, adorem-lo. Ens és Déu i home a la vegada, ric en l’amor del qual omplí el cor maternal de Maria. Conjuntament amb ella, també hi té part Josep com a pare que n’ha de fer i ser. Ell entona un himne de glòria suau, amorós...  Els àngels allà a la glòria entonen el seu meravellat “Glòria a Déu a dalt del cel i pau als homes que Déu estima”. Il·lustraran els pastors l’avui de l’esdeveniment i al Pessebre hi aniran a constatar la invitació angelical. Ens ha nascut un fill; veniu i adorem-lo! Després, des de llocs diversos i al seguici d’una mateixa estrella una mags arribaran on vivia Maria i el Nen i adoraran l’infantó. És la ciència del moment que ret adoració al Creador de cels, universos i de les estelades immenses... Joan Baptista se suma a la cohort dels adoradors en batejar a Jesús amb l’apertura concomitant del cel i la paraula del Pare que li manifesta el seu beneplàcit, dient-li: “Ets el meu fill, el meu estimat, en tu m’he complagut”. Es manifestava també l’Esperit Sant que en visualització d’un colom l’acompanyarà tota la seva existència. Encara hi ha més epifanies que les hem llegit durant aquests dies: La manifestació de Joan Baptista que el presenta com l’Anyell de Déu que lleva el pecat del món. Nosaltres asseguts a la taula de l’Eucaristia, direm aquelles glorioses paraules tan lloades pel mateix Crist: “Senyor, no sóc digne que entreu a casa meva. Digueu-ho només de paraula i serà salva la meva ànima”. Aquesta serà la suavíssima manifestació que ens portarà fins a la imponderable possessió que Jesús farà de cada deixeble que s’atansa joiós i adorador de Déu en el misteri de l’Eucaristia: veniu adoradors, veniu i adorem-lo!

                                               Avui és un dia propici per parlar del nostre baptisme del qual no en tenim ni memòria però que fou la nostra entrada solemnial en l’Església. Sabem que als inicis el baptisme era precedit d’una llarga catequesi, d’una iniciació en els misteris de la incorporació o configuració en Aquell que prenent figura humana ens ha fet el do de compartir la naturalesa divina. Aquest és el misteri de l’Encarnació d’Ell en humanitats i nosaltres per gràcia sobre gràcia en les divinitats. Ho creiem només per Fe, tan gran és aquesta manifestació i epifania concretes, singulars, la teva i la meva i la de tothom immergit en les aigües baptismals. Era una entrada en l’arcà, en allò que hi ha de més íntim i gelosament amagat, i compartit en el tracte reverencial i amorós amb Jesucrist. Del baptisme en parla Pau fent referència al renéixer com a creatura nova. Una mena de nova encarnació, dient el Vaticà II: “El Fill de l’home, amb la seva encarnació, d’alguna manera, s’ha unit amb tot home”. No sabem quina dignitat tenim per gràcia! Ens passa, consternats amb Nicodem que no encerta a desentranyar què vol dir que hem de renéixer... Valorem el baptisme per la cancel·lació de tots els pecats i no entenem que allí on abundà el pecat hi sobreabundà la gràcia. Ens manca un aprofundiment en l’espiritualitat del baptisme. Que ens fa participants de la mort de Jesús i la nostra en la d’Ell i en la mateixa resurrecció que compartim també en la d’Ell.

                                               Potser seria una bonaventura que d’aquests dies natalicis aprenguem allò que hem repetit una i altra vegada en el res dels matines d’aquests   de Nadal: “Se’ns ha manifestat el Crist; veniu adorem-lo”. Epifania i reconeixement. Què vol dir adoració: reconeixement com a Déu (recordeu allò més entranyable de la felicitació nadalenca de Pau: conegueu/ i reconegueu/ de veritat/ qui és Ell. Evitar tota mena d’idolatria que només l’adoració és retuda a Déu: Hi ha tantes idolatries en aquest món que negant-se a adorar Déu, fa déus que no parlen, i són de fusta o omplen de “narcisos” el cor humà. “Que res no s’anteposi al culte de Déu”, deia Benet als seus monjos. Adoració té a veure amb la resurrecció de Jesús quan el Pare l’entronitza com a Déu, d’aquesta condició també en participem en esperança, quan compartim la vida eterna, com una incipient resurrecció que veiem, astorats, en el dia a dia en Crist..

                                               El Catecisme de l’Església Catòlica dibuixa així l’adoració: “És l’acte primer de la virtut de la religió. Adorar Déu és reconèixer-lo com l’Amor infinit i misericordiós. Adorar Déu és reconèixer, amb el respecte més gran i la màxima submissió, “el no-res de la criatura, que només existeix per Déu. Adorar Déu és, com Maria en el Magníficat, lloar-lo, enaltir-lo, i humiliar-se un mateix, bo i confessant amb agraïment que ha fet meravelles i que el seu nom és sant. L’adoració del Déu únic allibera l’home de replegar-se en ell mateix i de l’esclavitud del pecat i de la idolatria del món. Entre totes les paraules de la Revelació, n’hi ha una d’especial que és la revelació del seu Nom. Déu confia el seu Nom als qui creuen en Ell. Se’ls revela en  el misteri personal  pertany a l’ordre de la confidència i de la intimitat. “Perquè són vostres el Regne, el Poder  i la Glòria”.     

P. Josep Mª Balcells.

Baptisme del Senyor 12/1/25   Sabadell