AMOR, PER TANT, PERDÓ
Diumenge
passat dèiem que ara, durant uns diumenges seguits, la litúrgia se centraria en
la vida comunitària, en la relació
interpersonal, en la qual es basa l’ètica evangèlica. De la consideració
d’individu passaríem a la de persona,
aportació fonamental i constitutiva: del jo, i passant pel tu, ens posicionaríem
en el nosaltres, plaça major de tota
la vida de tot poble. El creixement dels humans ve marcat per l’anomenada
socialització. Viure, en definitiva, no és possible sense aprendre a conviure.
Les raons de tot plegat van més fondes, no tan sols necessàries per facilitar
la convivència, són molt més, són antropològiques, sobretot avui en el nostre
món on l’individualisme, el subjectivisme, l’entotsolament marquen la presumible
incapacitat de compartir la vida social, que posa les arrels en tota la vida
institucional, social, relacional, també p. ex. en la vida de parella i en la
família; no diguem en l’àmbit escolar, en tot i per tot... El Document del L’Església
Vaticà II La Constitució Pastoral sobre
l’Església en el Món Modern quan afronta L’Església i la Vocació de
l’home proposa en successius capítols: 1.- La visió de la dignitat de la
persona, 2.- La Comunitat humana i 3.- L’Activitat humana en el món. Que bé faríem
de llegir-los acuradament perquè parla de nosaltres mateixos des
d’una perspectiva evangèlica!
Avui
la litúrgia ja ens internarà en el gran tema del perdó, tema que porta les arrels humanes a tota la xarxa de
relacions en tots els àmbits socials. Ens centrarem avui en la relació
indestriable que hi ha entre l’amor i el perdó, així els lligarem com dues
cares d’una mateixa moneda: L’amor, tema que fou el del diumenge passat on
s’afirmava rodonament en Pau, que deia: “Germans, no deixeu a deure res a ningú. L’únic deure vostre
ha de ser estimar-vos els uns als altres. Qui estima els altres ha
complert la Llei”. Dit segons l’axioma ètic universal: “Qui estima no fa cap
mal als altres. Estimar és tota la Llei”. A l’evangeli ens invitava a la correcció
fraterna. Era l’ofès el qui anava a trobar l’ofensor. Important per notar
que la iniciativa de donar o d’oferir perdó és sempre del qui té una visió
amorosa de la vida de relació, en tots els àmbits. Tot això suscita la pregunta
de Pere que és la de qualsevol de nosaltres: “Quantes vegades he de perdonar!
Set? El número clàssic de tota ponderació! La resposta de Jesús és taxativa,
hiperbòlica: “Setanta vegades set”: és a dir sempre. No ens ha d’estranyar si tenim present que el tema capital
de l’amor el llegíem com –a deute-. Meravellem-nos! El món a
l’inrevés. Prenem aire, el Parenostre, és clar: perdonar els “deutors.” Només
cal anar al Sermó de la Muntanya en l’evangelista Mateu al capítol 5. 38s en
endavant, quan parla de evitar categòricament la venjança al·ludint a la vella
formula de la Llei del Talió, prescrita als inicis del poble d’Israel
continguda al Pentateuc. Recordeu allò: “Es va dir..., doncs Jo us dic”: “No us
hi torneu, contra el qui us fa mal”, i posa exemples de quotidianitat (?): si
us pega a la galta, para-li l’altra i altres exemples... desorbitats? Poso
l’últim: “Dóna a qui et demana; no et desentenguis del qui et vol manllevar”. I
si això ho considerem excessiu passem a l’altre: “Se us va dir... i Jo us dic”:
“Estimeu els vostres enemics, sí, e-ne-mics! Tot això ho conclou amb aquest:
“Sigueu perfectes com ho és el vostre Pare celestial!” Ho podem veure sintetitzat
en les Benaurances, posem per cas per aquesta que potser la trobaríem
practicable: “Feliços els compassius, Déu se’n compadirà”. Voldria no escriure
la benaurança final que és la “traca”: “Feliços els perseguits pel fet de ser
justos: d’ells és el Regne del cel. La que segueix no la dec-puc (?) escriure:
“Feliços vosaltres quan, per culpa meva, us insultaran...” Estic trastornat: què poca cosa que soc!
Emmudeixo i voldria acabar aquí... però he de continuar i vaig a la Carta de
Joan que diu: “Si afirmàvem que no tenim pecat, ens enganyaríem a nosaltres
mateixos, la veritat no estaria en nosaltres. Però si reconeixem els nostres
pecats, Ell que és fidel i just ens els perdonarà
i ens purificarà de tot mal”. Estem a ras, si no parats. Déu és “perdonador”.
Endinsem-nos
en el tema del perdó que és ben
punxegut! Si m’ho permeteu, no ens “entrebanquem” en la paràbola, que és com un
exemple genèric, hiperbòlic, però que no aporta traduccions concretes; que sí
les podem subratllar en la primera lectura que és sapiencial i destaca
allò que conté la pràctica del perdó a mode “setanta x set”. Compto: rancúnia, venjatiu, perdonar el mal que t’han
fet, irritació, no compadir-se, recorda la fi de la mort, rancorós, enemistat”.
Cal tenir en compte que el perdó es presenta com un deute, a l’igual que l’amor, a nivell evangèlic. A l’Aclamació del
diumenge passat hi trobo: ”Déu, en Crist, ha reconciliat el món amb Ell mateix
i a nosaltres ens confia el missatge de la Reconciliació”, que lliga
esplèndidament amb el colofó de l’evangeli d’avui: “Això farà amb vosaltres el
meu Pare celestial si cadascú no perdona de tot cor el seu germà”, com el
ministre de la paràbola –perdonat de poc!- en l’esbroncada i en el fet
d’encarcerar el col·lega que li devia quatre rals, per dir-ho així! En el perdó
hi juga sempre la desproporció en la cancel·lació del deute envers el rei i les
miserables maneres del perdonat àmpliament per Déu i la inversemblable
gasiveria, mesquinesa del que -oblidat que és tot un “perdonat”- no sap perdonar
un res de res! Què com és pot ser tan
miserable!
Avui
tenim en el tema polític: “ni perdó, ni oblit”, què s’han cregut aquests?;
avui es respira de tots cantons unes
actituds rabioses, negadores de qualsevol pacte i entesa. La violència, el
menyspreu primen a tants d’àmbits que un no sap què fer ni què pensar. A les
antípodes de l’evangeli! Perquè hi ha tants trencaments en la parella, tant de
bullying, tenim el viure i conviure “polititzat”, què lluny del “parlem-ne, del
diàleg, del pactisme”: vivim en exasperació! Prenc de l’oració postcomunió:
“Senyor que la força del sagrament penetri tot el nostre ésser, talment
que no ens domini el nostre propi instint, sinó la gràcia salvadora”.
Posats en un àmbit profundament humà i evangèlic ens aniria bé i descansaríem
de tanta bel·licositat, hipercrítica ambiental, asserenant-nos. I, encalmats ja,
anem al salm responsorial: “El Senyor és compassiu i benigne, lent per al
càstig, ric en l’amor. “Ell et perdona les culpes i et guareix de tota
malaltia; rescata de la mort la teva vida i et sacia d’amor entranyable”. “El
seu amor als fidels és tan immens com la distància del cel a la terra, llença
les nostres culpes lluny de nosaltres com l’Orient és lluny de l’Occident”. Uf,
uf!
Ho repeteixo: no hi ha amor sense perdó, no hi ha perdó sense amor. Tant l’un com l’altre els hem de llegir com a deutes que tenim i que hem de desfer-los com una obligació, per més que costin... Així entrem en l’àmbit de la generositat, del ser o no ser cristià. Fills del nostre Pare!
P. Josep Mª Balcells.
Dium. XXIV, 17/09/2023. Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada