L’ACCÉS A DÉU PARE PER I EN JESUCRIST
M’agrada,
només començada la setmana, entrar en el tema que centrarà la meva atenció i
que potser es plasmarà finalment en l’homilia del diumenge següent. És com fer
una “gimnàstica espiritual” a fi que flueixin les consideracions més ungides.
Prego anticipadament la Paraula dominical, la macero, i dono voltes i més
voltes per entrar en les seves significacions òbvies i sobretot en les que
estan més amagades i que em permeten, una vegada “rumiades”, poder-les posar
negre sobre blanc i oferir-vos-les amb senzillesa de cor i amb ganes de que us puguin
servir de tocs d’atenció, de forma que les que podrien passar sense
destacant-ne el relleu, puguin ser il·luminades per l’evangeli i servir de
“Lectio Divina” i d’aliment ofert en la “Taula de la Paraula”. Això ho dic a fi
i a efecte per ressaltar el respecte que em mereixeu els qui em llegireu,
setmana rere setmana. No us mereixeu menys i així puc donar gràcies a Déu per
aquesta familiaritat que a la llarga ens permet sentir i sobretot agrair en
comú tanta bondat com ens té el Senyor. És a través d’aquestes reflexions que
establim una comunió més sentida i estremida. Feliços vosaltres i jo mateix per
l’oferiment que us he pogut fer ben de cor! Gràcies siguin donades a Déu i a
vosaltres! Un text només és un pretext per fer-hi els enriquiments propis del
lector! Vosaltres reescriviu l’homilia bo i pensant-la i repensant-la. Així
esdevé la “vostra” pròpia homilia.
Avui
toca parlar-vos d’allò inefable, valgui la paradoxa: de Déu i de Déu en
tres Persones. Festa de la Santíssima Trinitat. Parteixo d’un tros de
l’Evangeli de Lluc que jo sempre que el proclamo em rendeixo al seu encant i a
la seva diafanitat. L’he de posar in extenso, perquè penso que no estant vosaltres
acostumats a llegir-ho directament del text en el Nou Testament, es podria
perdre tot l’encant i profunditat que té, a la vegada: En retornar els setanta
dos de la missió que Jesús els havia encomanat, després de dir-los, en rebre’ls
eufòrics: “No us alegreu perquè els esperits se us sotmeten; alegreu-vos,
perquè els vostres noms estan inscrits
en el cel”. I ara ve la meravella de l’oració de Jesús. No la puc llegir
sense que se m’entendreixi el cor: “En aquell mateix moment, Jesús ple de la joia
de l’Esperit Sant , digué: -T’enalteixo, Pare, Senyor del cel i de la terra, perquè has revelat als senzills tot això (=tot el que es
refereix al Regne de Déu i als seus designis secrets, revelats als deixebles)
que has amagat als savis i entesos. Sí,
Pare. T’ha plagut de fer-ho. El Pare ho ha posat tot a les meves mans. Ningú no coneix el Fill, fora del Pare, i
ningú no coneix el Pare, fora del Fill i d’aquells a qui el Fill el vol
revelar”. Després es girà cap als deixebles i, a part, els digué: “Feliços
els ulls que veuen el que vosaltres veieu! Us asseguro que molts profetes i
reis van voler veure el que vosaltres veieu, però no ho veieren, i sentir el
que vosaltres sentiu, però no ho sentiren”(Lluc,10, 21-24). En aquesta senzilla
pregària de Jesús tenim anunciada, més i tot, proclamada la Santíssima
Trinitat. Des d’una perspectiva cristiana tota la revelació (perquè això així ho crec) del misteri del Déu U i Tri
se’ns obre a partir de les paraules ungides d’Esperit Sant de Jesús. És per mitjà
de Jesús orant que tenim accés a la divinitat, a Déu i Pare amb qui
Jesús es relaciona amb una familiaritat excelsa. Ja des del Baptisme de Jesús el
Pare el reconeix públicament com a Fill, l’estimat, i ens invita a
escoltar-.lo, perquè Ell ens farà sensibles i agraïts a les complaences
paternals. No es pot llegir l’evangeli de Joan sense que ens amarem de Déu, un
Déu Pare entranyable, proper, familiar. És a partir del capítol 17 de Joan que
ens parla en meandres sovintejats de la Trinitat com estancant les aigües del
riu de la pregària-comiat: “Consagra’ls en la veritat que és la teva Paraula.
Tal com tu m’has enviat al món, jo també els hi enviat. Prego també pels qui
creuran en mi. Que tots siguin u, com tu, Pare, estàs en mi i jo en tu, que
també ells estiguin en nosaltres, perquè el món cregui que tu m’has enviat.
Pare, vull que els qui m’has confiat estiguin amb mi allà on jo estic. Pare bo
jo t’he conegut, i ells han reconegut que tu m’has enviat. Jo els fet conèixer
el teu nom i els faré conèixer més encara, perquè l’amor amb què m’has estimat
estigui en ells, i jo també hi estigui”. Aquesta plegaria, potenciada per ser
també expressió de comiat és com una veritable “Comunió espiritual”.
A tot això
tan diàfan hi vull afegir les paraules de Jesús als seus per arrodonir
explícitament una referència a l’Esperit Sant, inclosa en el capítol 14 de Joan
on llegim, esbalaïts, per la transcendència de la promesa que Jesús feu als
seus i en ells a nosaltres: “Si m’estimeu, guardareu els meus manaments, i jo pregaré
el Pare, que us donarà un altre Defensor, perquè es quedi amb vosaltres
per sempre. Ell és l’Esperit de la veritat: sou vosaltres que el coneixeu,
perquè habita a casa vostra, i estarà dins de vosaltres. No us deixaré
orfes; tornaré a vosaltres...Aquell dia coneixereu que jo estic en el meu Pare, i vosaltres en mi
i jo en vosaltres. Qui m’estima, guardarà la meva Paraula; el meu Pare
l’estimarà i vindrem a fer estada en ell. El Defensor, l’Esperit Sant que el
Pare enviarà en nom meu, us farà recordar tot el que jo us he dit i us
ho farà entendre”.
No
puc rellegir aquestes teofanies, és a dir aquestes manifestacions de Jesús en
pregària-conversa sense quedar dolçament trasbalsat i emocionat a punt de
llàgrima, si no em contingués,.. Perquè avui s’ha convertit gairebé en un tòpic
no creure en Déu, menys en la Trinitat sobirana? Una de dos: o aquestes
línies tretes dels evangelis, sobretot del de Joan –el deixeble estimat i
aimant de Jesús- essent escrites des de
la fe viscuda i enamorada a recer del pelegrinatge compartit amb el Mestre
o bé són una enganyifa. Totes són confirmades per passatges diversos en múltiples
ocasions, També les epístoles sobretot les de Pau porten el segell de
l’autenticitat, perquè són “pagines viscudes i suades”(!) que en permeten
enllaçar la nostra petita fe amb “la fe de l’Església” la magnificent de tots
els temps i llocs...
El
Vaticà II té paraules greus respecte de l’ateisme
modern i actual. Hi llegeixo en el document sobre L’Església i el Món d’avui: “La raó exímia de la
dignitat humana consisteix en la vocació de l’home a la comunió amb Déu.
L’home, ja des que neix, és invitat a un col·loqui amb Déu: ell no existeix
sinó perquè, creat per Déu per amor, és conservat sempre per amor, i no viu
plenament de veritat si no reconeix lliurement aquest amor i es dona al seu Creador. Però molts dels nostres
contemporanis no copsen de cap manera -i fins refusen explícitament- aquesta
unió íntima i vital amb Déu, talment que l’ateisme s’ha de considerar entre les
més greus realitats d’aquest temps i s’ha de sotmetre a un examen molt atent.
Alguns
enalteixen tant l’home, que la fe en Déu resulta tan enervada, més inclinats,
segons sembla, a l’afirmació de l’home que a la negació de Déu. N’hi ha que es formen una idea de Déu, que
allò que han creat i després rebutgen, no és de cap manera el Déu de
l’Evangeli. D’altres ni tan sols s’enfronten amb els problemes de Déu, com
si semblessin no experimentar cap inquietud religiosa, ni s’adonessin, de per què s’han de preocupar encara de la
religió, qüestió ja superada per la
ciència i demés... És l’indeferentisme que aploma o ennuvola una societat que
només pensa en di/vertir-se, en defugir un pensar fort en causes, valors i
saviesa. A aquests últims, als indiferents, els tornaria a recomanar el llibre
d’en Torralba sobre La intel·ligència
espiritual que en aquestes pàgines va “dit de segones”, i en demano perdó,
perquè abans d’una fe possible, cal recalar en els aspectes de transcendència
oberts a tothom. Ja sé que les meves
paraules només tindran ressò en els ja d’entrada convençuts, però ho dic amb
convicció i amb l’afany de suscitar una bona pensada a plaent enriquiment i benefici
dels qui s’hi volen agafar. El Vaticà II ens adverteix de que “en la gènesi
dels ateismes, els creients hi poden tenir una no escassa participació, en
tant que per una negligent educació de
la fe, o per una exposició fal·laç de la doctrina, o fins i tot també pels
defectes de la seva vida religiosa, moral i social, cal dir que més aviat velen
que no pas revelen el rostre autèntic de Déu i de la religió”; i d’una concepció de l’home líquid sense un pensar,
sentir, o voler ben personals i propis; i no dels manllevats sense sentit
crític d’una generació mancada de profunditat i engavanyada en el desfici en el
comprar, consumir i del plaer fàcil i a “bon preu”...
“L’Església
sosté que el reconeixement de Déu no
s’oposa de cap manera a la dignitat de l’home, ja que aquesta dignitat es
fonamenta i es perfecciona en el mateix Déu creador: l’home és constituït en la
societat intel·ligent i lliure pel Déu Creador; però sobretot és cridat com a fill a la mateixa comunió de i en Déu i
a participar en la seva mateixa felicitat. Ensenya, a més, que, per l’esperança
escatològica (la vida en i del més enllà), la importància dels deures terrenals
no disminueix, sinó, més aviat, el seu compliment es veu reforçat amb nous
motius, En canvi, quan manquen el fonament diví i l’esperança de la vida
eterna, la dignitat de l’home queda greument lesionada, com es veu sovint avui,
i els enigmes de la vida i de la mort, de la culpa i del dolor resten sense
solució, fins al punt que no rarament els homes cauen en la desesperació”.
El
remei, doncs, que s’ha d’aplicar a l’ateisme s’ha d’esperar tant de la doctrina
degudament exposada, com de la vida íntegra de l’Església i dels seus membres.
És un deure de l’Església de fer present i quasi visible Déu Pare i el
seu Fill encarnat, tot renovant-se i purificant-se sense parar, guiada per
l’Esperit Sant. Això s’obté en primer lloc pel testimoniatge d’una fe viva i madura,
educada precisament per a poder copsar amb claredat les dificultats i
superar-les. Un testimoniatge insigne d’aquesta fe el donaren i el donen molts
màrtirs. Aquest fe ha de manifestar la seva fecunditat impregnant tota la vida,
fins i tot profana, dels creients, movent-los a la justícia i a l’amor,
sobretot envers els pobres. Finalment, a manifestar màximament la presència de Déu
contribueix la caritat fraterna dels fidels, els quals, unànimes en l’esperit,
col·laboren a la fe de l’Evangeli i es mostren com a signe d’unitat. El
missatge de l’Església en lloc d’empetitir l’home, infon llum, vida i llibertat
en profit seu; i fora d’ell res no pot satisfer
el cor de l’home: “Ens heu fet per a Vós, Senyor, i el nostre
cor està inquiet fins que reposi en Vós”. (sant Agustí a les Confessions,
llibre clàssic del cristianisme).
En
l’obertura a la fe en Déu, segur que, sense anar més lluny, hi trobaríem alguns
referents. Persones discretament
lluminoses que ens han obert uns primers ulls a la fe, en veure amb admiració
com eren autèntics creients, testimonis ben creïbles que ens invitaven amb
senzillesa i autenticitat a deixar-nos prendre per la dolça força de l’amor de
i en Déu. A ells i per ells en donem gràcies per haver-nos fet sentir apropats
a la proximitat de Déu. Déu “encomanat per osmosi”, ben bé la troballa de la
perla fina de la paràbola evangèlica. “Que us beneeixi Déu “tot-amorós”, Pare,
Fill i Esperit Sant. Amén.
P. Josep Mª Balcells
Solemnitat de la Santíssima Trinitat, 12 de juny del 2022 Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada