diumenge, 13 de març del 2022

Homilia del diumenge 13/03/2022

                                 ESCLAT  DE  PASQUA   PREANUNCIADA

Dèiem que no hi havia Quaresma sense Pasqua, i avui hem de dir que també -i més- val a dir-ho a l’inrevés. Certament tota la nostra vida ha estat batejada per la Pasqua rebuda, “donada” des de les primícies del nostre baptisme, ai tan oblidat! Mai en destacarem prou la revolució evangèlica que se’ns va colgar en el més íntim de la nostra vida, a l’espera que comenci a grifollar i a elevar tija amunt una espiga ben rebentada de gra. Som Pasqua cada dia i a cada moment. Aquell esclat de Pasqua que il·lumina el viure cristià ens és donat avui en la Transfiguració compartida en el més pregon del cor, embolcallat del núvol de la presència transformadora on se senten les paraules de Déu Pare que inviten a progressar més i més en el misteri de Crist com ens invitava ja la col·lecta del diumenge passat i –avui- rep en la col·lecta una nova confirmació, bo i pregant: “Oh Déu, Vós que ens maneu d’escoltar el vostre Fill estimat i ens alimenteu espiritualment amb la vostra Paraula: feu que purificada la nostra visió interior, fruïm de la contemplació de la vostra Glòria”. Quina densitat i recopilació de missatge no ens aporten aquestes pregàries inicials de la nostres Assemblees dominicals.

Intentem de confegir entre totes les lectures de la litúrgia d’avui una alenada de l’Esperit que, com a Jesús en el desert, ens obrirà els sentits més il·luminats per seguir Quaresma endavant, captant noves dimensions de la riquesa de l’ensenyament de Jesús. Anem-hi entrant amb la lucidesa que demanem del i al mateix Esperit que conduïa al nostre Referent, Jesús. Obrint els evangelis i contextualitzant la perícopa de la Transfiguració veiem que està inclosa com falca entre dos anuncis sobre la Passió, mort i Resurrecció. D’això parlaven Moisés i Elies amb Jesús en el mont Tabor. Pere, portat per l’impetuositat del seu caràcter l’esguerra una vegada més, pretenent fer-hi parada i fonda en les delícies dels esplendors d’aquesta visió fugaç –no ho oblidis, Pere!- de la glòria celestial. Allò que havia de servir per a enfortir la decisió de seguir el Mestre en els estretors de la seva Passió, va fer fallida, per una incomprensió i un “rebutjar la creu”. Sempre ens venen de tort les entrades en el dolor redemptor.  Llegeixo que tot baixant del Tabor, Lluc ens posarà aquest advertiment: “Com que tothom s’admirava de tot el que feia, Jesús digué als seus deixebles: “Graveu bé aquestes paraules dins vostre: el Fill de l’home ha de ser entregat en mans dels homes. Però ells no entenien què volia dir. Els era amagat el significat d’aquestes paraules. I tenien por de fer-li preguntes sobre això”. Precisament Lluc a partir d’aquest moment ens diu:  “Quan es complien els dies en què Jesús havia de ser endut al cel, resolgué de fer camí cap a Jerusalem”. Comença el camí de la passió, creu i resurrecció. Comença la Quaresma de Jesús, si ho voleu creure així. justament llegirem aquestes paraules de Pau: “Nosaltres tenim la nostra ciutadania al cel; d’allà esperem  un Salvador, Jesucrist, el Senyor, que transformarà el nostre pobre cos per transfigurar-lo al seu cos gloriós, gràcies a aquella acció poderosa que li ha de sotmetre tot l’univers”. La nostra última vocació és precisament la total i definitiva transfiguració en Crist. Combregar amb la Pasqua total i definitiva és el que ens espera, nogensmenys.

 

I ara, intentem de pouar en el misteri de la litúrgia d’avui:

-. Primer de tot, aquest fet pre-pasqual es produeix en un ambient de densa pregària. Jesús es transfigura en una pregària teofànica. Serà acompanyat per les figures més preclares de l’AT: “la Llei i els profetes”. És la condensació de les esperances del poble de Déu en espera del Messies que havia de portar la redempció i l’alliberament de les infidelitats.  Déu els donà en Jesucrist infinitament més del que havien sospirat i desitjat.

-. Els deixebles escollits no saben acompanyar la pregària del seu Mestre. Aquí i a Getsemaní han de ser reptats per no saber sostenir junts la pregària de Jesús.

-. No comprenen ni el significat ni l’abast de la transfiguració que Déu ens la fa participar en vida, si sabem entrar en profunditat en les nostres relacions íntimes amb el Senyor.

-. Les pregàries  de Jesús són sempre el moment de major intimitat amb Déu, el seu Pare. És també l’exercici bàsic de la nostra condició filial. El parenostre és la nostra pregària essencial, allí ho diem i demanem tot en relació al Pare i a nosaltres.

-. Ens oblidem del sentit que té l’emplaçament de la creu en la invitació a seguir el Mestre: “Si algú vol venir amb mi, que es negui a si mateix, que doni el que té als pobres, que prengui la seva creu, i que vingui a estar amb mi”.

-. La paraula de Déu és el camp privilegiat de la nostra coneixença de Jesús. La veu del Pare és definitòria: “Escolteu-lo”. Que no deixem de llegir directament de la Bíblia els evangelis: Lluc, Mateu i Joan. És repetida invitació que us seguiré fent insistentment, excuseu-me-ho!.

-. La contemplació és la forma de pregària més endinsada. Encalmats, meravellats, sorpresos. Purificació de la nostra visió interior. Centrats, concentrats, pausats. No en el molt, sinó en el poc, degustat, repetit com un cant de Taizé, per exemple: “Aquest és el meu Fill, el meu estimat”. Contemplem només amb els ulls de la fe, aclucant la vista...

-. Ennuvolats, dins del núvol de la presència de Déu. Deixar-nos amarar, com ploviscó suau que amara la terra. .Sentir-nos envoltats per i en la presència amorosa de Déu, descantant-s’hi suaument, fixant-hi la més preuada atenció. Deia Weil que l’atenció concentrada ja és de per sí, pregària. Diem elogiosament d’algú que és persona atenta.  Sap mirar i escoltar amb la mirada i el rostre inclinat icaptivat per l’altre.

-. Amb una mirada en la teofania del Baptisme de Jesús i en el nostre baptisme reactualitzat, viscut, portat a sentir-lo com l’inici d’una experiència vital oberta a la meravella.

-. Tres fets més-que-humans en Jesús: Baptisme-Transfiguració-Resurrecció. El Pare  actuant, validant, vindicant Jesús com al seu Fill, l’estimat, l’elegit, el glorificat.

-. L’evangeli és més que una moral, és una espiritualitat, ens pren en totalitat. És ser, no tenir només. La moral és conseqüència només. Jesús és l’únic necessari. Maria Betània!

-. La transfiguració és un fenomen místic; només els avantatjats el poden entendre perquè el viuen com a experiència espiritual. En guarden, però, pudorosament silenci.

P. Josep Mª Balcells.

Diumenge II de Quaresma, 13 de març del 2022  Sabadell