dissabte, 21 de setembre del 2019

Homilia del diumenge 15/09/2019


TORNEM  A  ESCOLA (1)

                                               Aquests dies són de tràfec i tràfic dens. Pares i fills, fills sobretot, perquè tornen a l’escola. Amb pors per ser la primera vegada o com si ho fos; i amb goigs de “retrobaments”. No vaig més enllà de punts de fantasies o bé de pàgines viscudes... El que no es fa tan explícit per a una gran majoria és que hi tornem tots, vulguem o no. Els pares, els pares en la FE, som padrins de bateig tots. No abandoneu els apadrinats. Hi ha un compromís. Compromís que no exerceixes és un frau.

                                               A la barberia com fem molts, fent temps d’espera,vaig entreveure, només fullejant-lo El Periòdico del divendres de la setmana passada que parlava de que avui estan organitzant-se Escoles de Pares. Brava descoberta!  Jo conec persones que ja fa gairebé cinquanta anys (cinquanta!) que les promovien, les van fer, patir i gaudir, perquè a escola s’hi va a experimentar ambdues coses, que no són coses, sinó actituds, esforços, aprenentatges i moltes coses més, totes de primera necessitat...

                                               Per què dic això tan circumstancial, banal, si voleu? Per una cosa que no n’és tant d’això que dèiem -suara, que diuen els primmirats. Tots hauríem de tornar, si és que la vàrem abandonar, a l’escola d’adults, que som tota la colla a què tenim accés a aquests escrits... Es tracta de “no fugir d’estudi”, com us deia la setmana passada. Només “quatre gats evangèlics” ho han entès! Impertinència: som dels quatre? O n’hem d’esperar un altre que no sigui jo? Anar, tornar, seure, a pupitre doble com en aquells temps, ai!, a l’escola de l’Evangeli.

                                               Permeteu-me tirar endarrere, no us espanteu que va de cosa fina, i tant, finíssima!: “Estem a la dècada dels pretèrits-actuals (?) “seixanta”. Pel qui escriu, ahir mateix com qui diu... Era l’any 64 entre-sessions del Concili Vaticà II: El papa d’aleshores, Pau VI, d’entranyable memòria per a mi. Un místic i d’alguna manera “Hamlet” com el sobreanomenaven els detractors que no entenien la mística, que com deia Machado: “que desprecian lo que ignoran” va fer un viatge a Terra Santa i un dia en el seu pelegrinar, sí, pe-le-gri-nar; no fer el badoc turista..., d’”alguns”: no em digueu quants?, va anar dalerós a visitar la que suposadament (!) fou la llar de la petitona família de Natzaret. Allí hi ha les arrels, el primer pensament dels promotors de la idea inicial de la nostra casa-santuari-església-basílica de la Sagrada Família –cal saber-ho-. Allí, suggereixo d’anar-hi i, en un lloc mig amagat i discret, llegir les paraules sàvies, místiques (no tingueu por!) que va dir contingudament amb goig i, més, letícia espiritual Pau VI, de les quals ara només us en vull donar un petit tast: “La casa de Natzaret és una escola en la qual es comença a conèixer la vida de Crist, és l’escola de l’evangeli. En ella, primer hi aprenem a veure, a escoltar, a meditar, a capir profundament la força, pregona i misteriosa, que hi ha en aquesta revelació del Fill de Déu... Potser hi aprenem fins i tot, sense adonar-nos-en, a imitar-lo”.

                                               “Aquí, certament, percebem la raó i el camí en el qual podem comprendre fàcilment qui és Crist. Aquí aprenem, per damunt de tot, a considerar aquelles coses que es refereixen a la seva estada entre nosaltres i, en certa manera, ens expliquen , com és ara els llocs, els temps, els costums, la conversa, els ritus sagrats, tot allò, finalment, de què Jesús se serví per a manifestar-se al món. Aquí tot té la seva veu, tot té la seva significació”.

                                               “Precisament aquí, en aquesta escola, ens adonem per què s’ha d’observar un disciplina d’esperit el qui vol ser deixeble de Crist i seguir la doctrina de l’evangeli. Ella ens ensenya, de bell antuvi, el silenci. Tant de bo rebrotés en nosaltres sempre el silenci, aquest hàbit mental admirable i necessari, però més ara quan, en la vida massa agitada de la nostra època, ens veiem escomesos per tants estrèpits, per tants clamors i per tantes vociferacions! Oh silenci de Natzaret!” Paro, que si no acabaria fins a citar-vos-el tot”.

                                               Aquí, varen recalar sant Jeroni, Charles de Foucauld i més que no sé... Per què no ens disposem a fer-hi una primordial estada. D’aquí, a nivell humà-diví, ve tot: “Crist ho és tot, i és en tots”. Cadascú sabrà com, quant, de quina manera, creant ambient, ara en diuen àmbit. Això sí, per entrenar-nos suggereixo llegir compassadament “Biografia del silenci”. Una mica foguejats –sense cap pressa podríem anar entrant de puntetes en la intimitat de Déu. Ai, què dic! Sí, sí, moltes vegades sí!

                                               Farem ara uns prolegòmens per iniciar-nos en l’Escola de l’Evangeli:

- sense la capacitat de saber escoltar no hi ha ni escola ni mestre que valguin
- la capacitat d’atenció avui la tenim molt baixa de to, escassa de no res.
- diu S. Weil: “el desig de llum produeix llum. Hi ha veritable desig quan hi ha esforç d’atenció. És realment la llum allò que desitgem, quan qualsevol altre mòbil n’és absent. Malgrat els esforços d’atenció que hàgim fet puguin semblar anys i anys estèrils, un dia, una llum exactament proporcional a aquests esforços inundarà el nostre esperit. Cada esforç afegeix una mica més d’or a un tresor que ni ningú ni res ens el podrà prendre”. Per Weil l’atenció és la clau d’entrada a palaus impensats.
- ítem: tracta de corregir els errors mitjançant l’atenció, no a cops de voluntat
- ítem: estudi i fe. Donat que l’oració no és més que l’atenció en la seva forma més pura, i que l’estudi constitueix una gimnàstica de l’atenció, cada exercici escolar ha de ser una refracció (reflex) de vida espiritual. Fa falta un mètode. Una determinada manera de fer una traducció del llatí, una determinada manera de resoldre un problema de geometria (i no una manera qualsevol), constitueixen la gimnàstica de l’atenció idònea per a aconseguir que aquesta sigui més adequada per a la pregària”.
 - item: Un mètode per a comprendre les imatges, els símbols, etc: No tractar d’interpretar-los, sinó senzillament mirar-los fins que brolli d’ells la llum”
 - ítem: l’atenció absolutament pura i sense mescla és pregària.
 - ítem: no ja comprendre unes quantes coses noves, sinó arribar a comprendre les coses evidents, posant-hi de nostra part i a força de paciència, de treball i de mètode.
 - ítem: els valors autèntics i purs d’allò que  és Veritable, el Bell i allò que és Bo en l’activitat d’un ésser humà s’originen a partir d’un únic i mateic acte, per una determinada aplicació de la plenitud de l’atenció a l’objecte. L’ensenyament no hauria de tenir cap altra finalitat que fer possible l’existència d’un acte com aquest, mitjançant l’exercici d’atenció. Tots els altres beneficis de la instrucció no tenen cap interès.
 - la puresa és la nostra capacitat per a contemplar la taca.
 - íem: La capacitat d’expulsar un pensament d’una vegada per totes és la porta de l’eternitat. L’infinit en un instant.
 - a l’evangeli llegim sovint tocs d’atenció, de desvetllament. Sense anar més lluny, avui llegint a l’evangelista Lluc, Jesús aixecant la vista als deixebles diu: “A vosaltres que escolteu, jo us dic”. A continuació esmenta els verbs d’acció i d’implicació més importants de tot l’evangeli: estimeu, feu als altres allò que voleu que us facin , sigueu compassius, no judiqueu, no condemneu, absoleu, doneu. Al final i va la sentència del bon i millor fer: Déu us farà la mesura que vosaltres hàgiu fet” (Lluc 6, 27– 38)
- l’oració matutina de Jesús, com a bon jueu, començava amb la Paraula Shemà Israel: escolta, atenció, compte. Sense atenció cau la sorpresa, estem fora d’osques, res no prospera. No entra ni surt. Ho diem ben malament. No pot sortir allò que no entra. Una cosa és sentir i una altra oir. Per oir cal atenció. Per a mi és el problema més greu que a més s’accentua de mòbil a mòbil i “passo per què hem toca”. Estem perduts en el marasme de saber, saber coses, notícies, rumors, a-lie-nats. Alineats en la colla dels que saben de tot, sense saber de res. D’on deu venir marasme? Segons en Coromines: de consumpció, esgotament, ve del grec.
- hi ha un barem de capacitat d’atenció, i per tant d’assimilació en la paràbola del sembrador. Jesús solia acabar sovint: “qui tingui oïda que escolti”.
- m’he adonat que per tenir interès, cal posar-li. No és un joc de paraules. És que és avorrit!: posa-li atenció i veuràs com n’és d’interessant. A part de que pugui ser més o menys interessant allò que sents, si li poses interès acabarà essent interessant per a tu. Paraula d’home! En tinc experiència. Sense esforç res no fruita, no fructifica, vull dir...
- entrar en l’esglesiola interna. Cadascú té la seva i cal no ignorar-ho, per fora bruzits, per dins pau i serenor.  Deien els clàssics: pau a la cel·la, fora moltes guerres.Costa de mantenir-s’hi, certament.
- per que hi hagi corrent hem de treure els fusibles. A l’inrevès de l’electricitat. Primer quedar-se a les fosques i anirà fent-se llum de mica en mica. Algú n’ha sortit il·luminat!
- ho deia santa Teresa: cal situar-se. Amb qui parlo, com parlo, com escolto, quant! Els adverbis tenen la seva importància.

                                               Acabem la lliçó inicial. A partir d’ara es recomana un llibre que ens pot introduir on no podem ni somiar. Coratge i “prèmer colzes” El llibre es de Francesc Torralba: “L’art de saber escoltar”.  Vindrà per a exàmens, quedi clar de bon començament. Qui bé comença, té assegurat un final de molta vàlua. Demà segona lliçó. Ens veurem satisfets i amb ganes, espero!. Cadascú presentarà la seva experiència d’atenció, per petita que sigui. Atenció a l’evangeli del diumenge. El gran capítol de les tres paràboles essencials. Encara no heu llegit “El retorn del Fill pròdig”?  Això no s’hi val! Mira que ho hem dit vegades i vegades. Aquesta pot ser la bona.

 PS: totes les cites de Simone Weil són del seu llibre profund a voltes abstrús per a mi La Gravetat i la Gràcia. Ed. Trotta Edició quarta del 2007.

P. Josep Mª Balcells
Diumenge XXIV de durant l’any, 15 de setembre del 2019  Sabadell