OH, VÓS, EL
MÉS ENLLÀ DE TOT
Així
comença una pregària de Gregori Nazianç ( 329- 390) per indicar la inefabilitat
de Déu. Com podreu veure lliga molt amb les lectures d’avui, de la Carta de Pau als Romans, com les que hem
llegit aquests diumenges darrers, on l’apòstol ens ha conduït amb aquella
lamentació tan sentida, perquè els jueus, els seus compatricis, no havien
respòs a les invitacions fetes per boca d’ell mateix a acceptar que “finalment,
com a home, ha sortit d’ells, el Crist (Messies), que és Déu per damunt
de tot”. Cloguem aquesta afirmació sorprenent, com ho feia Pau amb un “Beneït
per sempre. Amén”. Així feia palès que Déu havia propiciat la reconciliació de
tots els pobles, tant jueus com pagans. Ell se’n feia portantveu, anunciant així
que Déu havia fet desaparèixer tota mena de frontera existencial i, per tant,
havia proclamat la fraternitat universal. Tots estimats per Déu, sense cap mena
de discriminació de tipus racial, de gènere o de religió. Aquesta reconciliació
envers Déu suposava igualment la reconciliació entre tots els humans. Acaba
aquesta requesta paulina amb aquesta elevació en homenatge a la grandesa
insondable de Déu: “Quina profunditat i riquesa en la saviesa i en el
coneixement de Déu! Què en són d’incomprensibles els seus camins! Qui pot
conèixer el pensament del Senyor?... És per bondat i per misericòrdia infinita
que som un sol poble, poble tot Ell de Déu. Per això acaba en una frase que és
de les més boniques, impressionants, que es poden llegir a les Sagrades Escriptures:
“Tot ve d’Ell, passa per Ell i
s’encamina cap a Ell. Glòria a Ell per sempre. Amén”. Així clou els primers
onze capítols de la carta. Millor no ho podia pas fer. Des de aquesta unitat
oferta per Déu a tothom, passa de seguida a partir del capítol dotzè a
descriure les exigències morals que se’n deriven i de forma similar a com us
vaig invitar a llegir el capítol vuitè abans d’aquella arrencada vigorosa on el
seu cor de jueu es manifestava lligat al futur de Déu “pels seus” -recordeu aquell terme àdhuc de voler ser
proscrit, condemnat, exclòs en bé dels seus germans jueus-, us invito a llegir
els dos capítols que segueixen on, Pau, obre el cor a les excel·lències de
viure evangèlicament. Jesucrist serà el punt referencial d’una nova manera de
viure, obert el cor a descobrir nous horitzons, una manera de viure del tot
altra, lligada –oh descoberta inaudita!- “al mateix Crist amb qui formem un sol
cos i som membres els uns dels altres”.
Us en vull avançar l’entrada del capítol només; ja seguireu –meravellats
vosaltres mateixos-: “Germans , per la misericòrdia que Déu ens té, us exhorto
a oferir-vos vosaltres mateixos com una víctima viva, santa i agradable a Déu.
Aquest ha de ser el vostre culte veritable”. No noteu la novetat del que diu i
a què invita? És hora de no rutinitzar les expressions, per més que les hàgim
sentides amb anterioritat. Aquí han de ressonar com a noves, pel context litúrgic i per la seqüenciació del pensament
de Pau.
Crec
que ens hi poden ajudar les pregàries de les col·lectes dels dos diumenges
seguits, la del diumenge anterior i la d’avui. Voldria que les féssiu –són
pregàries!- amb el cor obert a allò que expressen: “Oh, Déu, vós heu preparat béns
invisibles per als qui us estimen; infoneu el vostre amor als nostres cors, perquè
estimant-vos en tot i per damunt de tot, aconseguim allò que vós ens prometeu,
que és més que tot el que puguem desitjar”. Prenguem nou alè abans de
pregar de nou: “Oh, Déu, que uniu els cors dels fidels en un mateix anhel,
concediu als cristians de tots els pobles que estimin allò que maneu i desitgin
allò que prometeu, perquè enmig de les coses inestables d’aquest món els
nostres cors es mantinguin ferms allí on es troba l’alegria veritable”. ¿No hi
veieu una sintonia de fons en les dues col·lectes? Quin bé que fa llegir-les de
cor, pausadament, assaborir-ne cada expressió, deixant-se portar... I sobretot
si hi afegiu –com n’és de plaent fer notar la importància del salm
responsorial: “Sempre que us invocava, m’heu escoltat, heu enfortit la meva
ànima. El Senyor és excels, però mira els humils, mentre que els altius els
esguarda de lluny. El vostre amor perdura sempre. Acabeu la
vostra obra, Senyor” Que és precisament la tornada -per tant repetitiva-, i
podria ser un “mantra”, com s’estila a fer avui dia; i ja ho feien –atenció: “res
de nou sota el cel que ens envolta”!- els primers cristians. Fem junts una
pausa, interioritzant l’acció benvolent del Déu que ens és vida.
I
encara no hem acabat d’endinsar-nos en les riqueses de la litúrgia d’avui. Una
lleugera lectura de la primera lectura: Quin vigor d’expressió! Noteu com
despulla el rei Sobnà: Et faré caure del pedestal, et derrocaré, et despullaré
dels vestits, insígnies, autoritat, i les posaré a Eljaquim. Més grafisme que
l’usat, no és concebible. Una gran figura del Messies que mirarem de proclamar
cadascú de nosaltres a la gran pregunta que se’ns fa avui i cada dia: “Qui dieu que sóc jo?” La sento com a
nova en el meu interior? No són meres repeticions les que usa la litúrgia. Són,
més aviat, invitacions a reformular, en la vivència, el sentit existencial que
anem tenint de Jesús. He de recórrer una vegada més al punt vuitè de “La Joia
de l’Evangeli” de Francesc. Demano excuses per les repeticions. No puc més de
trobar-les noves, i em diuen gràcies,
eixamplaments al cor, sempre que hi torno: “Només al trobament –o retrobament, aquí si escau plenament
pel que vaig dient- amb l’amor de Déu, que es converteix en feliç amistat, som
rescatats de la nostra consciència aïllada i de l’autoreferencialitat. Arribem
a ser plenament humans quan som més que humans, quan permetem a Déu
que ens dugui més enllà de nosaltres mateixos per assolir el nostre
ésser més veritable”. Podia acabar aquí, però no ho vull fer, perquè “evangelitzat”
vol dir, en correspondència, desig i fretura d’evangelitzar. Aquest és l’acabament
de Francesc: “Allí hi ha la deu de l’acció evangelitzadora. Perquè, si algú ha
acollit aquest amor que li retorna el sentit de la vida, com pot contenir el
desig de comunicar-ho als altres?”.
Podia
no haver-ho escrit, perquè tinc altres expressions similars. El que m’agrada,
m’agrada i jo sóc amo i senyor de tornar-ho a posar, perquè cada vegada ho
sento com a nou. Paraula! De tota manera us transcric una formulació similar,
aquesta vegada treta de la “Geografia del Silenci”. Ja us en vaig parlar
després de les Convivències anyals de Vic: Em rau no tenir la traducció en
català, perquè és un text que té un to poètic per bé que descarnat, i no sabré
tenir-lo: “La terra promesa ets tu, això és el que s’aprèn en la meditació. No pots
desesperar, car el tresor és en tu i el portes sempre en tu, en qualsevol
moment t’hi pots recloure, si ho desitges. Tens una fortalesa en el teu cor, i
és inexpugnable. Des d’aquesta perspectiva, viure és transformar-se en allò que
ets. Com més entris en el territori interior, més nu estàs. Primer, et treus
les coses; després, deixes endarrere les persones, de primer et treus la roba,
després la pell, poc a poc et vas desfent dels ossos, de forma que el teu
esquelet –valgui la metàfora- és cada vegada més essencial. Quan t’ho has tret
tot, ja no tens ni ets res, aleshores per fi
arribes a la llibertat. Ets el teu territori interior mateix: no tan
sols ets a la teva pàtria, ets tu pàtria. Aquest recorregut pot fer-se en vida:
els grans místics ho han fet, ho estan fent, S’han buidat tant de si mateixos
que són quasi transparents. “Has de buidar-te de tu mateix”, aquesta és la
invitació que es percep permanentment, quan es medita. Tan sols en el qui està
buit i és pur, hi pot entrar Déu. Per això
Jesucrist entrà en el si de la Verge Maria. Estem cridats o, almenys
així ho veig jo, a aquesta fecunda virginitat espiritual”. Després d’haver-ho
escrit em venen ganes no de desmentir-ho, però potser sí d’haver-ho transcrit.
Només dir-vos que aquest és el número 47 dels 49 que conté el llibre. No us
tireu endarrere. Passa com en obrir els escrits de sant Joan de la Creu; només
a la primera pàgina i en un diagrama, de cop i volta, et trobes els “modo para
venir al todo; modo para no impedir al todo; modo para tener el todo, indicio
que se tiene todo”. Allò que diu la gent: que Déu ens trobi confessats o dit
més a la moderna: que ens trobi advertits. Que van repicades! Només us puc dir
com fa el mateix Pablo d’Ors, que posa com a capçalera del seu escrit: És de
Simone Weil: “El desig de llum dóna ja llum. Hi ha veritable desig, quan
hi ha esforç d’atenció. És realment la llum el que es desitja quan qualsevol
altre mòbil és absent. Per més que els esforços d’atenció fossin durant anys
aparentment estèrils, un dia, una llum proporcionalment exacta a aquesta
esforços inundarà l’ànima. Cada esforç afegeix una mica més d’or a un tresor
que res al món podrà sostreure’ns”. Proveu-ho; no quedareu defraudats, paraula
d’ell, de l’autor, que si ha esmerçat anys i que ara ens intenta obrir-nos a
aquesta experiència magnificent. En podem parlar un altre dia.
Us
és degut: El desig de Déu.
Oh
Vós, el més enllà de tot,
com
us puc anomenar amb un altre nom?
Quin
himne us puc cantar?
Cap
paraula no us pot expressar.
Quin
esperit us pot abastar?
Cap
intel·ligència no us pot concebre.
Només
Vós sou inefable,
car
totes les paraules han sortit de Vós.
Només
Vós sou incognoscible,
car
tots els pensaments han sortit de Vós.
Tos
els éssers us celebren,
els
qui parlen i els que són muts.
Tots
els éssers us fan homenatge,
els
qui tenen intel·ligència i els qui no en tenen.
L’universal
desig, els clams de tots,
tendeixen
cap a Vós.
Tot
el que existeix us prega,
i
tot ésser que sap llegir en el vostre univers
us
fa pujar un himne de silenci.
Només
en Vós fan estada totes les coses.
Tot
va cap a Vós en un mateix impuls.
Vós
sou el fi de tots els éssers, Vós sou únic.
No
sou un ésser sol, però tampoc no sou un conjunt:
vós
teniu tots els noms; com us podria
anomenar?
Vós,
l’únic a qui no podem anomenar,
quin
esperit celestial penetrarà el vel
que
hi ha més enllà dels núvols?
Tingueu
pietat, Vós, el més enllà de tot;
com us podríem anomenar amb un altre nom?
Diumenges
XX i XXI de durant l’any: 20 i 27 d’agost del 2017. Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada