US DONO
GRÀCIES, PARE
En
la litúrgia de vespres ens ve a airejar de perfum olorós aquesta pregària: “Que
pugi com l’encens, Senyor, el meu prec davant vostre”. Avui totes les lectures de l’Eucaristia tenen aquest encant.
Són com un pebeter que enlaira cel amunt mirades, veus i precs vers el Déu que
és la glòria de tots els éssers. Ja en
l’AT hi havia en el Temple l’altar dels perfums que, sempre encès, omplia els
recintes sagrats de la presència del Déu viu i vivificador en les aromàtiques
volutes, com a senyal de les pregàries del poble de Déu.
Es
una gràcia i un do permanent poder participar en la mateixa oració de Jesús,
dirigida al Pare amb una confiança tan endinsada, tan personal, tan responent a
la missió que el Pare li va encomanar. En Ell –en Jesús- es dóna a plena
totalitat el reconeixement com a Pare de tot i de tots: santificada sigui,
doncs, la seva persona, el seu Nom. Tots els usats són verbs evocadors i de
reconeixement: que sigui honorat el vostre nom, i sempre, amb el nom de
Pare; que vingui, (que arribi) al cor de tots el seu Regne d’Amor
i de misericòrdia; que es faci el voler amorós de Déu envers nosaltres,
un per un.
L’evangeli
en propi, l’evangelització, tant de bo!, ens porti a saber-nos, a sentir-nos, a
gaudir en el seu Regnat en menut i en concret. Estimats, aprenents d’estimació
en conseqüència i, apa, a estimar també nosaltres, “com Jo!”. Això és
l’evangelització que fou vida i missió de Jesús i ara és la glòria de
l’Església, reenviats una i altra vegada, ara pel papa Francesc, en qui ens
emmirallem perquè vingui, vagi venint dia a dia, acció a acció aquest Regne,
que és Servei. ¿Encara no hem llegit “La joia de l’evangeli”? ¿I podem dir un
munt de vegades innocuament el Parenostre? ¿Com podrem ser, segons Pau,
“lloança de la seva glòria”, si no posem la mà a l’arada i ens disposem a
seguir-lo “sense papers”? En el sentit literal de l’expressió. Papers llegits!
La
tercera petició –autopetició també!-: que es faci el voler amorós del Pare,
petició absent en Lluc, però sí present en Mateu que és d’on hem pres i après
la lletra i la música del cor del parenostre que ens han transmès, ai temps
eren temps!, quan érem petits... Fer-se la voluntat no suposa normalment passar
per moments delicats, que també –recordem la pregària a Getsemaní-; però la
voluntat és l’expressió del que és l’amor, la sintonia de voler a l’uníson allò
millor per a tothom. És harmonia, una gran esplèndida música.
Aquesta
és la mirada nostra envers Déu que ho ha d’omplir tot amb la seva presència i
acció de Pare, creador i artista, Bondat, Bellesa, Veritat i Comunió de cel i
terra.
Després
encaminem la nostra “Pregària universal”, és a dir no exclusiva, sinó tot el
contrari. El que demanem és de tots i per a tots. Té la seva dinàmica interna.
Preguem perquè tot el que és humà sigui ofert a tota persona: dignitat,
germanor, drets fonamentals, simbolitzats en el pa que voldríem que fos
llescat per a tota la família dels humans.
Demanarem
perdó per a nosaltres i, reconciliats a tots els vents de l’Esperit, aleshores
podrem perdonar també nosaltres. Punt aquest ben bàsic per una convivència de
fills d’una extensa família que no exclou ningú. Així la vida es converteix en
una lluita debel·ladora de tot mal. No demanem res més del què feu el mateix Jesús, entrant en totes les
perifèries... Fer prevaler el “Bé comú” en tot i per tot.
Tot
el que a l’evangeli d’avui segueix no és
res més que una invitació a passar de l’oració verbal -oracions en podríem dir-
a “la pregària del cor” o al cor de la pregària. Un buscar dalerós, un demanar indigent, un trucar esperançat. Un
saber que Déu és en i per a nosaltres sempre a primera fila o com a teló de
fons de tota peripècia humana. La pròpia i la de tots.
Reblant
això que ens hem dit –tant de bo!-, ho veig reflectit i bé -millor seria
difícil de dir-ho- en la col·lecta d’avui. A cadascú les seves “santes
manies”: “Oh Déu, origen de tot bé,
font de tota santedat, i protector dels qui esperen en Vós; sigueu
misericordiós amb nosaltres, perquè, guiats i governats per Vós, de tal manera
usem dels béns temporals, que no perdem els eterns”. (Això demana un bon, un
clamorós Amén. Recordeu el crit que hi posa l’Esperit! Això, això).
Diumenge XVII de
durant l’any, 24 de juliol del 2016.
Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada