BETÀNIA, “CASA” DELS
AMICS
Avui
ens hem de centrar en la virtut per excel·lència a l’Orient: l’hospitalitat, obrir casa i amb els
braços ben oberts també, manifestant-hi l’acolliment.
Ens ho demanen els textos tant del Gènesi com de l’Evangeli.
Aquesta característica va traspassar
fronteres, o millor, si voleu, era pròpia dels temps passats, arreu, quan la
gent no tenia facilitats en els desplaçaments, sabedors de que no és negava mai
a ningú, venint –això sí- en so de pau, un moment de repòs i un vas d’aigua, a
voltes menja i tot, i ja a l’extrem de la generositat àdhuc estada per
passar-hi la nit.
A
casa nostra, a les masies ja quedava indicada aquesta capacitat, oferiment i
bona entesa amb un, dos o tres xiprers, que donaven aquest reclam a
pelegrins, viatgers o rodamóns. Sabien, aquests, que serien ben atesos, segons
possibilitats, indicats en el nombre de xiprers. En minvar la ruralia i les
cases de pagès i en irrompre l’home “urbanita”, donades les maneres de viure
tan diferents, ha vingut a menys l’hospitalitat i l’acolliment. La gent s’ha
acostumat a malviure en espais reduïts, amuntegats, deixant mig òrfena la
capacitat i el valor de l’acolliment.
Tot
amb tot, avui arran de les lectures de la Missa estic per dir que l’acolliment és
l’actitud definitiva que sintetitza tota la Bíblia que regalima acolliment. Veurem a l’evangeli aquesta
imatge de plenitud humana de Jesús: Jesús tenia amics, era acollit i al
mateix temps acollia. Betània ha esdevingut com una paràbola de l’amistat. Jesús
tenia, en els tres germans Marta, Llàtzer i Maria i casa seva, un bon lloc de
repòs, lloc de comunió, àdhuc lloc de “refugi” (distant poc de Jerusalem, amb
anades i vingudes podia fer-hi estada, que li permetia ser i no ser a
Jerusalem).
Acollir per a mi és una de les
paraules-clau, i sobretot el corresponent capteniment, com un punt neuràlgic
d’entesa del misteri de l’evangeli: tant a nivell humà com diví. Déu
acull, si no acollís no seria Déu. Nosaltres estem pastats a imatge i semblança
de Déu. La vocació de fills venturosament se’ns fa fraternitat.
Ja
només encetar Joan el proemi del seu evangeli tot el misteri de l’Encarnació queda com sintetitzat en
aquesta frase tan gràfica i tant a l’abast de tothom: “Vingué a casa seva, però
els seus no l’acolliren. Però a tots el qui el reberen va donar poder d’esdevenir
fills de Déu, als qui creuen en el seu Nom”. Vingué, l’acolliren, el reberen,
els qui creuen (fe i amor). Déu s’apropa i s’ofereix... Sempre delicat, sense
forçar, obert, magnànim amb tothom. Acollidor, donant-se. Pare-Mare!
Si
donem una ullada al diccionari de sinònims, l’acolliment pren tota una plètora
d’irisacions que donen interpretació a la vinguda de Crist: acollir, rebre,
acceptar, admetre, albergar, emparar. També els consegüents substantius: acolliment,
rebuda, benvinguda, hospitalitat, cordialitat, afabilitat, escalf, caliu, foc,
llar, “casa”.
Els
topònims bíblics que comencen per Bet- indiquen “casa”, llar. “Vingué a casa
seva, als “seus”: proximitat, convivència, estar i trobar-s’hi bé. Déu
Emmanuel: “Jo estaré amb i en vosaltres cada dia...” “El Regne
de Déu és a prop; més encara “ja és
present” i ens és ofert.
Tota
l’acció de Déu concentrada en un oferiment
i un acolliment. Actiu i passiu:
donar i rebre; rebre i donar. Déu és la suprema mesura del capteniment humà
sobretot en Jesús, diví també, sens altre...
Viure
i conviure “a l’evangèlica” suposa el misteri de l’acolliment. Ho trobarem de
per tot: “Qui us acull a vosaltres, m’acull a Mi; qui m’acull a Mi, acull a Qui
m’ha enviat”. “Qui acull un infant a Mi m’acull”. El Pare, el Fill i l’Esperit
Sant ens són oferts, si sabem i volem acollir-los. El Regne de Déu ens és
ofert. Totes les obres de misericòrdia tenen com a referència de fons a Jesús,
tant sabent-ho com ignorant-ho. La porta d’accés a Déu és l’acolliment. Atenció
al capítol 25 de Mateu que ens en mostra el secret... Tots els “altres” hi són
compresos; més, tot l’altre, el món, les coses. Acolliment passiu –que és més
actiu que no sembla- que el propi acolliment actiu. Donador magnànim,
superlatiu, a generositat no el guanya ningú. Quina paraula més màgica:
generós, donador de vida.
Són
les “visites inesperades”. Déu, l’Altre i en els altres es fa present. És el
misteri de “trobar-nos”, sempre amb una càrrega de l’imprevist...
Si
un fa l’experiència primordial de saber-se estimat (acollit) sense
reserves, serà capaç d’estimar (acollir). És la traducció de la frase
evangèlica: “Tot allò que heu rebut gratuïtament, doneu-ho gratuïtament”. Això,
tant és vàlid a nivell merament humà com sobretot diví. Dic “sentir-se”, a
nivell experiencial.
Voldria
arribar al cercle més íntim en la parella-matrimoni i en la família: Quantes
vegades estem en l’estimar en el “ja ho donem per sobreentès”. La família ha de
fer explícit que és un permanent vaivé de donació-acolliment, això és l’amor
viu. Trobo en “L’alegria de l’amor” un número que m’ha enamorat. Recomano la
lectura “autoreferenciada” Hi llegeixo: “En la família “és necessari fer servir
tres paraules. Voldria repetir-ho. Tres paraules: permís (o sisplau), gràcies, perdó. Tres paraules clau. “Quan en
una família un no és entremetedor i demana permís (o diu “sisplau”), quan en
una família un no és egoista i aprèn a dir “gràcies”, i quan en una família un
s’adona que ha fet una cosa mal feta i sap demanar “perdó”, en aquesta família
hi ha pau i hi ha alegria”. No siguem mesquins en l’ús d’aquestes paraules,
siguem generosos per a repetir-les dia a dia, “perquè alguns silencis pesen,
fins i tot en la família, entre marit i muller, entre pares i fills, entre
germans”. En canvi, les paraules adequades, dites en el moment just,
protegeixen i alimenten l’amor dia rere dia”.
“Tot
això es realitza en un camí de permanent creixença. Aquesta forma tan
particular d’amor, que és el matrimoni és cridada a una constant maduració...
L’amor que no creix comença a córrer riscs, i només podem créixer responent a
la gràcia divina amb més actes d’afecte, més freqüents, més intensos, més
generosos, més tendres, més alegres... El do de l’amor diví que es vessa en els esposos és al mateix
temps una crida a un constant desenvolupament d’aquest regal de la gràcia”.
Tres
paraules, tres actituds vitals: una meravella! Apa, som-hi. Apuntem-nos-hi:
“carpe diem!. Què en són de profundes,
àdhuc miraculoses! Gràcies, Francesc, gràcies. Ja queda dit: Capítol IV:
“L’Amor en el matrimoni”. Podeu començar per aquest capítol. Expressa d’una
forma molt planera, aguda i penetrant com som alhora acollits i acollidors. Així sigui.
Diumenge XVI de
durant l’any, 17 de juliol del 2016.
Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada