EL SERMÓ DE LA MUNTANYA 3
Sort i dissort que el diumenge
passat el quart diumenge de durant l’any (2 de febrer) va coincidir
excepcionalment amb el dia de La Presentació del Senyor. Allí vaig poder esplaiar-me
en la fonamentadora significació d’aquesta Festa que enllaça
profundament el cicle de Nadal amb el de
Pasqua, perquè aquesta divisió és purament pedagògica. Sempre celebrem
conjuntament el misteri de l’Encarnació
i sempre celebrem la Pasqua. (tots
dos misteris que en realitat en són un de sol. I això en el cada dia i en cada
eucaristia i a tot hora). Aquests dos misteris, doncs, posen de manifest la
nostra identitat com a cristians,
sabedors i assaboridors de la FE que Déu ens ha donat per circumstàncies alienes –inicialment- al nostre voler i
poder. En realitat, som deutors dels fonaments del que som i podem (això deuria
ser). La FE ens encamina vers l’acció de gràcies, els benifets són substantius
(=de pes i de gruix). (Eucaristia: gràcies donades al Pare per
Crist Senyor nostre). Ni més ni millor, punt i final!
La
litúrgia no es pot desvincular de la vida. Per què tan sovint anem des-penjats?
O bé manca la FE o bé és epidèrmica i ha de ser (hauria de ser) vaja, ara em
surt neuronal (!), apassionada, assenyada, sapient! En dues paraules: FE i Vida
grinyolen sovint. FE i Vida en els misteris de l’Encarnació i el de la Pasqua
junts.
Aquesta
és la sort que vàrem viure el
diumenge passat: Crist Nat, Presentat,
Lliurat són el mateix i únic misteri experiencial. Atenció a no oblidar tot
el que això té de substancial (ai, em retorna aquesta paraula. Ep!)
Ara
entro en el que en deia dissort. I
és que en els textos de la quarta domínica es comença a parlar del nucli dur
del que significa “vida i miracles” de ser cristià. Perquè? Molt senzill. Anem
a l’evangeli de Mateu i comencem a llegir des del capítol 5 fins a tot el 7 que
sota l’epígraf del Sermó de la Muntanya
en la versió de Mateu; n’hi ha una altra de Lluc que denominem el Sermó de la
Plana. Es complementen, però hi ha la petja de cadascú dels seus autors
corresponents. Podeu fer-ne la pròpia experiència. El trobareu a Lc 6, 20-26 i
altres ja indicats en el BCI. Llegim, però Mt(5, 1-2). Comença amb les benaurances i mireu amb quina
solemnitat! Jesús parla assegut que era la manera com ho feien els doctors de
la Llei a les sinagogues. Jesús es dirigeix a tothom. A tots: actualitzadament,
a tu i a mi.
Noteu
que la primera paraula que identificarà el creient-creient, és a dir: aquells
que saben de què van les tres virtuts teologals (dons rebuts per entrar en la
intimitat del Déu i Home vertaders: Feliços, ben-aurats amb bona aura (com hi
juga la cardíaca en aquest mot!) Com en tants d’altres “de missa” que ens han
arribat gastats, rodats, llimats, que no engranen, grinyolen... L’evangeli és
la invitació “pressionant” a la felicitat. La Bona Nova és que tenim un Pare de
tots i que ens ha creat per estimació entranyable. Ho diuen els mateixos salms.
El que cal és veure de prop la paradoxa constant de les benaurances , ep!,
evangèliques: s’han de llegir a l’inrevés i aleshores es comencen a entendre. A
més sense l’experimentació no hi ha forma d’entendre gota. Són camins que
acaben en la felicitat, la benaurança, la saviesa evangèlica. Dit
simplificadament: Si... (condicional ets, fas, estàs, lluites, esdevens...)
seràs feliç, sí, home, sí! Creu-t’ho! És dubte o afirmació? Tu sabràs.
Ara
posaré la primera lectura que hauríem pogut fer, imprescindible! Per als
curiosos poso la cita. És del profeta Sofonies: (2, 3: 3, 12-13) en síntesis:
“Busqueu el Senyor. Deixaré en el nostre país un poble
humil i pobre. Després ve com sabem el salm 145 amb aquesta tornada: “Feliços
els pobres en l’esperit. Els salms son per pregar, sentir, cantar... Passem ara
a la segona lectura. Ens trobem amb Pau que ens acompanyarà fins a la Quaresma
a finals de mes. ICo 1, 26-31. Els
cridats no són els més “dotats” sinó els dotats (amb el do de la Fe). A
continuació ja ho sabem que ve el verset introductori a l’evangeli:
“Alegreu-vos i feu festa”, tret precisament de Mt 5, 12a. Sabíeu -no val a
badar- que així es titula un document del papa Francesc adreçat a tothom sobre
la crida a la santedat en el món
actual. No us espanteu, perquè ens dirà com n’és d’accessible la santedat avui,
la dels “feiners i domèstics”, que som tots, tots. Déu no exclou ningú, ho
sabies? Déu no demana impossibles, ho sabies? L’evangeli que corresponia al
diumenge passat és justament el començament del Sermó de la Muntanya on es
descabdellen les Benaurances, com a venturós Proemi de tot el Sermó de la
muntanya. Com que avui continuarem en l’evangeli que ens toca, no podia
parlar-ne sense la introducció que pertanyia al diumenge anterior i que no
vàrem poder parlar-ne per la Festa de la Presentació del Senyor.
I
ara atenció, perquè farem els comentaris per a les lectures d’aquest diumenge
cinquè de durant l’any litúrgic. Poc a poc, que a l’evangeli hi ha el
retrat-robot del cristià de tots els temps. Que es distingeix precisament en l’acció
de cada dia... aquí cal no donar bon exemple, sinó testimoniar. Quina expressió tan rica!
Que notin que ens porta un aire un estil evangèlics. Referenciar el nostre
“REFERENT: Crist!
Comencem
pel nostre amic Isaïes, ara del capítol 58, 7-10. Comparteix: això farà de
llum. No cal ni ser-ne conscients. No ho fas per donar exemple, sinó per
testimoniar que així ho feia Jesús, donar sense esperar cap recompensa; si ve:
amb un “gràcies” sentit i un somriure de pam. I res més. La recompensa, quina
és? Ser feliç de poder-ho fer! “Dona gratuïtament allò que saps que ho reps
gratuïtament”. El cristià és aquella persona que l’únic que fa és reflectir.
No cal que ni tan sols en tingui consciència, fins i tot, millor que no ho
noti. No pensem en donar bon exemple... Fariseitzaríem el nostre viure.
Senzills com coloms... Fer llum: Déu, Crist, sol, empatitzar, somriure i
somriure’s..., acollir, perquè recordem que a nosaltres se’ns ha acollit mil
vegades i sense posar deures. Millor, creure-ho com un dret que tinc,
donar l’abraçada quan n’és el moment, inesperada per part de l’altre... El
nostre viure ha de ser (no és obligat, és volgut, deixat com qui sorprèn
l’estimat...) Som llum. Va de llum reflectida. Som uns pobrets miralls que el
què hem de procurar és que estiguin nets i polits per reflectir el millor possible
la llum que un sap d’on ve! Eh, que sí? D’on ha de venir, si no? No som
estrelles, som satèl·lits res més, sense llum pròpia. Donem la llum que rebem.
No som el Sol, gràcies que siguem la lluna. Qui és el SOL? I tu m’ho preguntes?
El teu i meu Sol és Crist. Ell és el nostre emissor! Som mediterranis, no s’hi
pot fer més. Ens agrada la Llum. Ens agrada l’albada, plena de les promissions
del dia que avança... Cel net a ple migdia (“sol, solet...!). Ens agrada la
caiguda de la tarda, parsimoniosa del sol a ponent. Tot pren volum, poesia,
serenitat i arriba el moment de la pirotècnia dels últims i colorits celatges.
I això dia sí, dia també. “El sol nostre de cada dia doneu-nos-el” com el regal
diari, llum, esplendor, lucidesa que ve de llum, nitidesa que ve de net. Som
gent de sol. El rebem, el gaudim i se’ns obren ulls i els somriures. Així és la
gent de la meva terra. I si hi ha boira l’enyorem... i la sal, encara que no en
podem abusar a la nostra edat. Condimenta, preserva, dona gust. Ja ho sabem: el
gust de l’evangeli. Com sempre la referència clara, neta i sentida. Atansem el
saler. Això hauríem de ser envers els altres. Sal: bon humor, i allà penes...
Segona
lectura: la Creu, millor en minúscula
que és la nostra. No exagerem. La del referent sí que fou majúscula i ens fa
inesperadament de Cirineu. Ja ho sabem que “ad astra per aspera”. Déu no demana
res que no ens en doni la mà. Coratge! Pau ens diu que “En tot allò que us deia
i us predicava, no hi entraven paraules que s’imposessin per la seva saviesa,
sinó pel poder convincent de l’Esperit, perquè (el que valen són sempre els
perquès) la vostra FE no es fonamentés en la saviesa dels homes, sinó en el
poder de Déu”.
Salm
responsorial: Diu Crist, que és “nostro Senyor”: “Jo sóc (=definició de Déu i,
per tant, de Jesucrist) la llum del món evangèlic i per testimonis
precaris també dels seus “reflectors” en el món de cada dia. El qui em
segueix tindrà la llum de la vida. Vol dir que anirà a ple sol, “el sol de
la glòria...” Santa Teresa diu que no ens creiem que els qui el segueixen
tindran el cent per u. Cent vegades més! A comptar catalans, que ens empenyen
al tòpic...
A
veure: ara faré l’esboç del que penso sobre la vida espiritual. Aquesta quan
pren embranzida, fa un salt cap a la que els clàssics posen com a segon grau,
després de la via purificativa
(ascètica, lluita contra el mal i les seves pompes i seduccions, etc) que el
posen com a primer grau ineludible. La gent no té ni temps de posar-se les
bambes que ja li posen el feix a sobre, i arri, que fa pujada... Jo crec que el
primer grau és la via il·luminativa,
allí on comencen a caminar els enamorats de la llum que és Jesús. Ja ens ho ha
dit el verset de l’Al·leluia: El nostre Sol. Sense estimar-lo, no hi ha res a
fer. El primer amor sabeu quin és? Doncs, en el moment de la descoberta. Ulls
de la FE. Sense això, “nonada”, que deia la doctora d’Àvila. Us recordo la
frase del papa Benet i el comentari que en feia el papa Francesc de l’homilia
antecedent. Sense trobament amb una
Persona, sense viure-ho com el millor esdeveniment de la nostra vida, poca
força tindrem i la nostra esperança farà fallida. La vida espiritual és només
per a en-amorats. Sí i això és el grau de la FE que és per a mi el primer. Per
tant, començar per la via il·luminativa. Fit a fit al gran amor del
nostre viure amb els ulls de la FE, només aleshores podrem fer el segon graó:
que és de l’Esperança, és a dir viure, que poc podem estimar l’Estimat, si no
sabem “d’amoretes”, treure de davant tota màcula que entela el mirall. A fer
dissabte, a netejar vidres perquè Ell, el Sol de la nostra vida s’hi afaiçoni
nítidament. Un fa dissabte quan sap que amb l’Amic e l’Amat s’han de trobar dia,
sí, dia també a la taula domèstica on ens trobarem i gaudirem. Posats de ferm
en el graó de la FE, una mirada avall i neteja i ben de gust per aimar
l’aimant, “com fa l’agulla a l’iman” (Verdaguer); i una mirada-mirada cap amunt
que és el tercer graó: allò que en diuen la via unitiva. Caram, això va de veres. I tant, que et pensaves? Les
tres germanes que van a l’uníson, ben agermanades. La FE al mig i vista avall
(esperança); vista amunt (caritat, amor o com se pugui dir, que són paraules
majors). A això ens invita “el nostre” estimat Francesc. Així ho prospecto jo,
trabucant l’ordre que ve de mons ben diferents dels nostres. Res, “En-amorar-se”,
ja sabeu de qui. Coratge i endavant, que el més interessat és el SOL el
sol del nostre viure.
Penúltim
mot: La Col·lecta del dia: petita i bufona: “Senyor, vetlleu sempre
bondadosament per la vostra família: protegiu-la i defenseu-la, ja que només confia
en la vostra gràcia”.
Última
paraula: Un cant: “Un poble camina pel desert del temps/ sol, pols i oratge
lluiten contra ell/ Però el poble avança vers un horitzó/ on els espera fidel
el Senyor. I van marxant, decidits el pas,/ i van cantant, joiosa la faç,/ car ben
bé saben que a la fi del jorn/ seuran a la taula del Crist a l’entorn.
P. Josep Mª Balcells
Diumenge
V de durant l’any, 9 de febrer del 2020.
Sabadell
1 comentari:
Ben cert. És en la «via il·luminativa», aquest primer grau, on comecem a veure, sentir, viure aquesta LLUM. Aquesta vida espiritual és possible perquè existeix la FE. Efectivament, és el primer de tot, el primer graó. A continuació, l’ESPERANÇA, vivint reflectint aquesta llum. I després, la CARITAT, sal il·luminada a fi que brilli mercès a una vida més compassiva i més benigna.
Publica un comentari a l'entrada