“REPENSAR” LES
NOSTRES QUARESMES
Benedicció
i sortida: Ens posem novament en marxa ara per a fer -en l’argot del
ciclisme- uns bons trams de muntanya on haurem d’escalar esforçadament alguns ports o colls, dels més
alterosos de la “Volta” anyal, en el sentit litúrgic, que ens haurà de portar a
la “meta” més preuada de la Pasqua, la consecució de la qual donarà ple sentit
al “pedalar” nostre de cada dia. Dels qui estem en la cursa de la vida se’ns en
diu “viadors”, gent que incessantment i fatigosa fan via vers futurs evangèlics
que a la fi posaran noms i cognoms a les nostres biografies.
Abans
de posar-nos a peu de camí, invocarem al Déu que a ulls interiors fa via amb
nosaltres, a tall dels “encontres” semblants al dels deixebles d’Emmaús. Ara,
ja després de desvelat el misteri de la seva companyonia. Encetem “etapa” amb
la Col·lecta del primer diumenge de Quaresma: “Déu omnipotent, féu que les celebracions
anyals de la santa Quaresma ens siguin profitoses per a conèixer més i més el misteri de Crist i per a viure’l d’acord amb les seves exigències”. Demanem al mateix
Company que, bo i somrient-nos, ens doni la benedicció de partença. Se’ns posen
les seves mans sobre els nostres caps i sentint l’alenada de l’Esperit... Ja
estem promptes per a encetar aquesta nova Quaresma.
Tenim
ja el full de ruta que anirem
desgranant setmana rere setmana i que a la fi ens portarà a una més plena
comunió i retrobada amb Ell, per Ell i en Ell, quan la Pasqua ens serà,
més que un record i memorial, una nova experiència de conviure amb el Crist,
que se’ns mostrarà així, inefablement, com a “camí, veritat i vida”.
Les
lectures d’aquest diumenge estan plenes de cairells o aspectes que ens poden
envigorir els passos, “bo i refermant els nostres genolls”, i ens portaran a
descobrir allò que és determinant respecte al misteri de Jesús. El Gènesi ens
permetrà rellegir aquesta vegada més adequadament contextualitzat aquests
paràgrafs del document del Vaticà II, que ja no ens resulten nous: “En
realitat, el misteri de l’home només s’aclareix bé en el misteri del Verb
encarnat. Perquè Adam, el primer home, era la figura d’aquell qui havia de
venir, és a dir, Crist Senyor. Crist, el nou Adam, en la mateixa revelació del
misteri del Pare i del seu amor, manifesta plenament l’home al mateix home, i
li obre la seva sublim vocació. Per tant, no és gens estrany que totes aquestes
veritats trobin en Crist la seva font i la seva culminació”.
“Ell,
la imatge del Déu invisible és també l’home perfecte, que ha retornat als fills
d’Adam la semblança divina, malmesa des del primer pecat. En Ell, la naturalesa
humana ha estat assumida, però no desfeta, i, per això mateix enlairada, a
favor nostre, a una sublim dignitat. Perquè, Ell mateix, Fill de Déu, per la
seva encarnació s’ha unit en certa manera amb tot altre home. Va treballar amb
mans humanes, va pensar amb intel·ligència d’home, va actuar amb voluntat
d’home, va estimar amb cor d’home. Nascut de la Verge Maria, es va fer
veritablement un de nosaltres, semblant a nosaltres en tot, llevat del pecat”.
Com m’hi voldria detenir, frase per frase, però no podríem anar més endavant i
convé fer-ho per la riquesa de les altres lectures. Només cal al·ludir a la
lectura de la carta de sant Pau als cristians de Roma, perquè precisament fa
referència explícita a allò que acabem de transcriure del Vaticà II. Allò que
fou la caiguda en els fills d’Adam, ara en Crist molt més ha abundat la gràcia
de Déu i el do generós s’ha estès a tants per la gràcia d’un sol home,
Jesucrist. Aquesta sobreabundància de gràcia i el do generós que els fa justos
viuran i regnaran gràcies a un de sol,
que és Jesucrist”.
El
nucli del que és el misteri del Crist està condensat en el que s’anomena des de
sempre el kerygma o primer anunci
de l’evangeli “que ha d’ocupar –diu el papa Francesc (en La joia de l’evangeli)- el centre de l’activitat evangelitzadora i
de tot intent de renovació eclesial. El kerygma és trinitari. És el foc de
l’Esperit que es dóna en forma de llengües i ens fa creure en Jesucrist, que
amb la seva mort i resurrecció ens revela i ens comunica la misericòrdia
infinita del Pare. Dit sintèticament: “Jesucrist t’estima, va donar la vida per
salvar-te, i ara és viu al teu costat cada dia, per il·luminar-te, per
enfortir-te, per alliberar-te”. Quan aquest primer anunci l’anomenem “primer”, no vol pas dir que
estigui al començament i després s’oblida o es reemplaça per altres continguts que el superen. És el primer en un sentit
qualitatiu, perquè és l’anunci principal, aquest que sempre hem de tornar a
escoltar de diverses maneres i aquest que hem de tornar a anunciar d’una forma
o d’una altra al llarg de la catequesi, en totes les seves etapes i moments. Per això també “el sacerdot, com
l’Església, ha de créixer en la
consciència de la seva permanent
necessitat de ser evangelitzat”.
A
propòsit d’aquesta necessitat, àdhuc urgència, vull esmentar una reunió de
representants de Parròquies de Sabadell, que va tenir lloc el diumenge passat,
en que vàrem reflexionar sobre un document de la Conferència Episcopal de
Catalunya, que es titula “Transmetre el
tresor de la fe”, i que anirem comentant durant tota la Quaresma i que
respon a aquesta necessitat de fer participants nens, joves i adults d’allò que
per a nosaltres és o hauria de ser el dret i deure primers, si volem ser
dignes d’anomenar-nos i ser vertaders fills de Déu i sentir-nos-en en primera
persona. Tres són els capítols que resseguirem implicant-nos-hi a plena
consciència: 1.- Actius en el primer anunci de l’Evangeli. 2.-Iniciar (o reiniciar)
a l’experiència cristiana. 3.- Perseverar en el creixement de la vida
cristiana. Recomanem la lectura doble: la d’aquest document i de La Joia de
l’Evangeli des del número 160 fins al 175.
Dit
això és necessari entrar de puntetes en el relat de les temptacions de Jesús
que ja ens donaran motius per anar entrant i vigorosament en el misteri de
Jesús. Comença l’evangeli d’avui d’una manera molt enigmàtica: És el mateix
Esperit qui condueix Jesús al desert, perquè el diable el temptés. Hem de saber que aquest relat ve a
continuació del Baptisme de Jesús, on el Pare assenyala Jesús com “al seu Fill,
el meu estimat, en qui m’he complagut”.
Vàrem dir que amb el Baptisme s’inicià la missió de donar a conèixer el
pla de Déu-Pare de portar al seu amor tota la fillada humana, partint primer de
les preferències pel Poble amb el què establí diverses aliances que se sumaven
i que havien arribat fins a Moïsès quan en el desert va pujar a l’Horeb; i
després de romandre-hi també quaranta dies, va propiciar el perdó, malgrat
haver temptat al mateix Déu (llegeixi’s el salm 94, entre altres, on se’ns
convida: “Tant de bo que avui sentíssiu la seva veu: “No enduriu els cors com a
Meribà, com el dia de Massà, en el desert, quan van posar-me a prova els
vostres pares i em temptaren, tot hi haver vist les meves obres.” El desert per
a la tradició del poble hebreu era considerat com a lloc de residència del
diable i dels esperits malignes. Hi ha en aquest passatge una clara al·lusió a
l’Èxode i a Moisès com a legislador i com a -diguem-ne- parallamps de les
defeccions del poble, considerades com a temptacions contra el mateix Déu.
Jesús
es presenta en aquesta perícopa com a Lluitador i Vencedor de les escomeses del
Diable. És difícil saber les motivacions de Mateu, al igual que dels dos altres
sinòptics més, que ho narren ben bé als inicis de llurs evangelis. Hem dit i
subratllat que és el mateix Esperit, evidentment l’Esperit Sant, que
acompanyarà sempre el Mestre durant tota la seva vida i en l’acció missionera,
i esdevindrà el paradigma de la vida i missió de cada cristià, deixebles tant
de Jesús com de l’Esperit. No sabem el perquè d’aquesta “operació conjunta”
d’ambdues persones, però podem intuir-ne alguns besllums dels seus misteris.
Joan presenta Jesús com a Lluitador contra el Mal, personificat en Satanàs. La
vida, missatge i accions de Jesús prenen configuració cabal com a lluita del Bé
contra el mal. En vèncer el pecat i les seves seduccions, la mort queda
redimida del mal, agraciant així la humanitat sencera de tots temps i de tots
llocs. Ell ens encomana aquesta lluita que l’hem de fer nostra, no només en la
nostra persona singular i concreta, sinó com a projecte comú de tots els
deixebles, projecte que prendrà el nom de Regne d’amor, i de Justícia contra tota
malvestat social, econòmica, cultural i espiritual. Aquesta pàgina desborda les
concrecions, que ja es veu que van més enllà de les precisions que són
simbòliques, sobretot en les temptacions segona i tercera.
La
primera temptació porta l’encuny de provar, temptejar si el que serà un gran Taumaturg
posa al seu servei una acció de transformació elemental, un miracle obrat en
favor d’una necessitat merament humana, tot i ser demanada en una situació
extrema per part de Jesús: els quaranta dies sense menjar... Ressons de l’Èxode.
Contrastació amb la demanda “exigent” del poble hebreu afamat i sedejant. Jesús
li farà avinent al diable que hi ha coses de més entitat que no pas el mer menjar.
Li respon amb les mateixes paraules del Deuteronomi. És clarament una evasiva.
No entra directament en la proposta del Temptador. Queda en l’aire un ponderar
altres coses que les purament materials, to i ser aquestes necessàries. Jesús
sempre obre horitzons...Vegem que mai hi ha nova rèplica per part del
temptador.
La
segona, sense entrar en la concreció del lloc, aquí sí, s’hi pot veure una
càrrega de profunditat contra Jesús com a home. Diu sant Pau en un passatge
molt important respecte a la seva condició d’home, que tot i “essent de
condició divina, no es volgué guardar gelosament la seva igualtat amb Déu, sinó
que es va fer no res: prengué la condició d’esclau i es féu obedient fins a la
mort, i una mort de creu.” “Aquest anorreament no comporta que Jesucrist perdi
la igualtat amb Déu; ans al contrari, mostra fins on ha arribat el seu amor i
la seva generositat (2Co 8, 9)”. No podia contradir-se en aquest capteniment
fonamental de la seva persona. La resposta és categòrica: No vol fer com un
Deus ex machina, obrant un espectacle; no vol anar contra la seva manera de
presentar-se com a humà, guardant gelosament la seva igualtat amb Déu. Aquesta
kènosi, =anorreament, donarà la plena fesomia humana de Jesús.
La
tercera temptació és la més diabòlica –valgui la redundància de l’expressió- Ja
és el paroxisme les pretensions del diable. Fer un bescanvi de tot, de tot
l’imaginable, per aconseguir que Jesús l’adori. Increïble! Jesús només ha de
dir com a menysteniment: Ves-te’n. T’has atrevit a l’imponderable, a
l’aberració fora de mida. Has temptat al mateix Déu, en la persona del Fill de
l’home. “Adora el Senyor el teu Déu, dóna culte a Ell tot sol”.
En
aquesta meravellosa pàgina es fa la manifestació més profunda del misteri del Crist. És com si fes el
mateix del què féu per part del Pare en el baptisme, i ara és el mateix Crist
que en les seves respostes dóna la mesura del què és: Déu i Home vertaders.
No
em queden ni ganes de parlar de les nostres petites-grans temptacions, restant
meravellats i corpresos de com Jesús desemmascara el que és la Mentida, per
definició. Encara, i potser més que en començar, un es queda perplex i es
pregunta pel significat pregon d’aquestes escenes als inicis de la missió
evangèlica del Mestre... Preguntes o millor silenci.
Diumenge
I de Quaresma, 5 de març del 2017. Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada