SETMANA DE
GLORIFICACIÓ: EN LA DE JESÚS LA
NOSTRA
Si
durant aquesta setmana hem seguit de prop el Crist, Senyor nostre. Si l’hem
viscuda com formant una gran unitat tota ella, haurem tingut la sort d’haver
conegut més i més el misteri de
Jesús, que era la raó primordial de tot el nostre enfocament de la quaresma
i que ara completem amb la seva exaltació (mort en creu, segons diu
Jesús d’ell mateix: “quan seré enlairat atrauré tothom cap a mi”) i la glorificació
(feta pel Pare en la
seva Resurrecció i conseqüentment en la nostra pròpia).
Arribem, doncs, al punt central de la vida de Jesús i de la nostra, vista des
de la fe. Units
al Crist Redemptor, seguim-lo també en el Crist Renovador de la Història. Ja no estem
en els quadres o pàgines del que abans anomenàvem Història Sagrada, sinó que
ens inserim de ple en la Història de la salvació.
No empetitim la
Pasqua, punt culminant de la vida i missió de Jesús, perquè en la seva Pasqua hi haurem
d’empeltar la nostra pròpia. Sigui per ignorància sigui per desídia estem
donats a celebracions que moren quan passem full litúrgic. La Pasqua ho omple
tot i per sempre, i dóna sentit a tota vivència de fe. De l’aprofundiment del
misteri de Jesús que en puguem fer, en dependrà el to vital de la nostra vida
de deixebles i del nostre seguiment de Crist que hem d’anar seguint fent
tot al llarg de la nostra història o biografia espiritual de cristians. La
resurrecció és un Sí plenari del Pare a la missió que encomanà a Crist i en Ell
a tots nosaltres. Com veieu, ens hi va tot el sentit del nostre viure de cada
dia. Som deixebles (aprenents)
som seguidors (hem optat perquè no ens volem entendre a nosaltres
mateixos, si no és en, per i amb Crist).
Avui
donarem la paraula a Joan que en el seu evangeli interpreta tota la vida de
Jesús concentrada en la seva “Hora” (computable no solament cronològicament
sinó teològicament: moment únic, permanent i el que marcarà l’abans i el
després de Jesús, el Senyor, i que ens afectarà -són paraules seves- a
nosaltres, de temps, lloc i cultura per diversos que siguin. És a partir de la
seva exaltació-glorificació que entenem que la seva vida no pot ser
compartimentada en fets i paraules aïllades: tot té un fil d’or que ho relliga
tot -i bé podem dir ara a fets consumats- que tots estem immersos en la seva i
nostra “hora” amb un sentit de continuació, de presència, d’actualització:
Jesús, “ahir, avui i per sempre”. Conressuscitats i conressuscitants!
Mai
m’havia passat que fes una cita tan llarga i que demana d’endinsar-nos-hi bo i demanant
al mateix Crist que ens doni la capacitat i saviesa de penetrar en el que anem
dient: el misteri de Crist. Per tant, em demano de llegir-ho al temps
que contemplant-ho, pausadament, per no perdre ni un petit incís. Ho demana el
moment litúrgic, ho demana també perquè són paraules-pregària de Jesús; i a més
de les pertanyents al comiat de Jesús en l’ambient gloriós del Cenacle, i a dos
passos del Camí cap al Calvari. És gairebé tot el capítol 17 de Joan que he
recomanat tan i tan sovint, perquè encara que dirigit als seus deixebles ens
al·ludeix també a nosaltres i per tant hi som com invitats a sentir-lo a Ell
mateix amb l’actitud de pregària més fonda i sentida que puguem: “Així parlà
Jesús i, alçant els ulls al cel, digué: Pare, ha arribat l’hora; glorifiqueu el vostre Fill a fi que el
vostre Fill us glorifiqui, segons el poder que li heu donat sobre tot
home, perquè doni la vida eterna a tots els qui li heu donat. I això és la vida
eterna, que us coneguin a Vós, únic Déu veritable, i el que heu enviat, Jesús,
el Messies. Jo us he glorificat a la terra donant a terme l’obra que
m’heu donat a acomplir. I ara, Pare, glorifiqueu-me vós al costat vostre
amb aquella glòria que al costat vostre tenia abans que el món existís.
He manifestat el vostre nom als homes que m’heu donat del món. Eren vostres, i
m’els heu donats, i han guardat la vostra paraula...; i sóc glorificat
en ells. Ja no estic més al món, però ells estan al món, mentre que jo vinc a
Vós. Pare Sant , conserveu-los en el vostre nom, els qui m’heu donat, perquè
siguin u com nosaltres... No són del
món, com Jo no sóc del món. Consagreu-los en la veritat; la vostra paraula és
veritat... per ells em consagro jo mateix, perquè ells també ells siguin
consagrats en veritat. Però no prego solament per ells, sinó també pels qui
creuran en mi per la seva paraula; que tots siguin u, com Vós, Pare, sou en mi
i jo en vós, que també ells siguin u en nosaltres, i que el món cregui que Vós
m’heu enviat. Jo els he donat la glòria que m’heu donat, perquè siguin u
en nosaltres; jo en ells, i vós en mi, perquè siguin perfectament u, i el món
conegui que vós m’heu enviat, i els he estimats com m’heu estimat a mi. Pare,
el que m’heu donat, vull que on jo estic, també ells estiguin amb mi, perquè
vegin la meva glòria que m’heu donat... i els he fet conèixer el vostre
nom, i els el faré conèixer encara perquè l’amor amb que vós m’heu estimat a mi
estigui en ells., i jo, en ells”.
Què
més i més ben dit es podria desitjar. Ens ha agafat de ple la Pasqua de Crist,
de l’Església. És la Nova i Eterna Aliança, la que no podrà tornar endarrere.
La Vida nova de Jesús Ressuscitat és la nostra pròpia Vida nova, viscuda amb
plenitud de consciència i en un “quart creixent” que ens donarà el sentit de
tot el què fem i amb ell també la felicitat a nivell de les coses petites que
són les nostres pròpies i les de cada dia. És com si de sobte ens naixessin
ales per fer un vol de resurrecció. No gaire per poder seguir tocant de peus a
terra. És aquella metàfora de Juan Ramón Jiménez: Alas para enraizarnos y
raíces para volar”.
En
Jesús exaltat i glorificat hem estat també nosaltres exaltats i glorificats,
això sí “en esperança”, no perquè no visquem ja ara vida nova per la fe i
l’acció de l’Esperit, sinó perquè hem d’estar glorificats a semblança de
Jesucrist que es manifesta en plenitud en la seva resurrecció que és la plena
manifestació més per a nosaltres que no pas per a Ell mateix. És reconeixement
públic per a la nostra fe, però no pas
per a Ell que des de l’Encarnació ja s’ha manifestat la seva divinitat, encara
que no ens arriba sinó quan depurem la fe. No és un regal, un do que Déu Pare li fa a
Ell, sinó que ens el fa a nosaltres des del moment que l’Esperit ens el dóna a
conèixer per la fe. Jesús
és el camí, la veritat i la vida, ja en vida seva, com és la resurrecció i la
vida en vida d’ell i sempre. La missió de Jesús ha estat la constant,
progressiva glorificació nostra, la divinització creixent nostra. Estem en un
àmbit d’absoluta gratuïtat, tot ens és “donat”, tot és do i tot és gràcia.
Només és la fe la que venç el món, ho diu Joan, però la nostra és pobreta i
encara necessita de primers auxilis, d’una assistència més plena. Sort que ens
és promesa i donada en la unció de l’Esperit. Acostumats a celebracions parcel·lades
dels misteris de Jesús no en sabem trobar aquell sentit d’unitat que té el
misteri de Jesús o bé millor Jesús
com a misteri.
Estic llegint l’últim
llibre de Josep Oriol Tuñí que es titula “El do de la veritat (Jn 1,17)” Amb
aquest subtítol: “L’Evangeli segons Joan
com a revelació de Jesús” que tracta abundosament i d’una
forma innovadora la glorificació de Jesús que no és exclusivament
redemptora, perquè ja ho va ser tota la seva vida. Jo m’atreviria a dir que fou
vivificadora. “Cal recordar –ens diu l’autor a les acaballes- “Convé
recordar que només amb la vinguda de l’Esperit arribarà la fe autèntica. Perquè
el do de l’Esperit és fonamental per arribar a creure. Ara bé, és clar que
aquest do només arriba amb la mort de Jesús (“i inclinant el cap va lliurar
l’Esperit”). Per això la descripció de la veritable fe que tenim en els
paràgrafs del “Comiat” és refereix a la fe després de l’exaltació... Per
això Joan vol que el lector passi
d’aquesta fe inicial a la veritable fe de l’Esperit. Aquest creure en plenitud
és el que vol inculcar l’evangeli de Joan. Per això es pot entendre que aquesta
plenitud que ve amb la fe és una plenitud total: és fruit de l’Esperit. Però no
va ser la fe dels qui varen acompanyar Jesús en la vida terrenal”. Ara és la nostra “hora”. Pasqua total: que
vol dir una primera “plenitud de fe en els nostres dies” visquem la Pasqua
sense intermitències i deixem que ella faci el seu treball. Recordo una vegada
més –no em vull fer pesat- els fruits de l’Esperit Sant: “ amor, goig, pau,
paciència, benignitat, bondat, fidelitat, dolcesa, domini d’un mateix”.
Realment
el Senyor està ressuscitant. Al·leluia
Setmana de
glorificació: Pasqua. 20 d’abril de 2014.
Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada