MANHU?! QUÈ ÉS AIXÒ?!
He
posat aquesta expressió hebrea amb un doble signe: interrogatiu i admiratiu a la vegada. Els dos s’hi
adiuen de ple: El primer, de sorpresa, de veure per primera vegada, per tant
amb un motiu de plena curiositat. Per altra banda, de meravella en saber que és
el do i resposta a la petició revoltada que fan els israelites al desert de
tenir aliment, talment de no haver d’enyorar les olles fumejants i el pa olorós
i en abundància que tenien a Egipte. Cal fer una repassada a les pàgines de
l’Èxode per veure les característiques d’aquest pa i del miracle diari en
l’arreplegar-lo. Déu és fi sempre en les seves intervencions. No en mancava mai
ni en sobrava. Era el pa de la justícia distributiva. Us invito a donar-hi una
ullada. Pot resultar il·lustratiu pel nou pa que proposa Jesús en la nova era
de la humanitat, la que noresmenys l’implica directament a ell mateix. No anem
de pressa que hi ha molta “teca” i moltes noves “manhu?!” per entre mig. Anem
xino-xano, pas a pas, que hi ha molt a interrogar i admirar. Hauria de ser tot
plegat una redescoberta de l’eucaristia com a punt central del seu missatge
i de l’obra de “restauració”. Eh, que se’n diu així de l’alimentació moderna?
No és el pobret mot de “gastronomia” que fa referència només a l’estómac.
Precisament Jesús proposarà un aliment nou, insospitat, del qual podrem i amb
molta més raó i coneixement, exclamar: Manhu!? Ara, ho heu notat: amb els dos
signes també, però primer l’admiratiu. Tot el “Discurs del pa de vida” està
envoltat de pura admiració, i de l’admiració passem a noves interrogacions, a
fer-nos noves preguntes. Ai, tant de bo! Estem ben bé a les beceroles
d’entendre, de somiar el que és per a cadascú de nosaltres i per a tota
l’Església l’eucaristia, “Hem menjat pa del cel, aliment de vida eterna”. Ai, si ho entenguéssim una mica més cada
vegada que el rebem en cos i en esperit! Ai, aquestes eucaristies sense encant
ni ressons, sense fruit aparent..!
Acompanyem
el diàleg que ens presenta l’evangeli d’avui: Torno a repetir que per no perdre
el context, a cada lectura d’aquests diumenges d’agost s’hi hauria de fer una
lectura total del capítol sisè de Joan. Veuríeu com es va enriquint de noves
significacions. Tot el capítol va enllaçat i el tot ajuda a capir cada particular.
Proveu-ho, sisplau. Us recordo que to pren inici de la multiplicació dels pans,
diumenge passat. Segueixo. Jesús s’ha fet escàpol bo i evitant que en un xoc
d’entusiasme pretenguin fer-lo rei. Les reaccions compulsives de ben poc
serveixen. A l’inrevés, ho espatllen tot. No han captat el “moment” en
profunditat. Estant portats pels seus somnis exaltats. Jesús s’interna en la nit. Se ’n va sol; aquests
nits de vetlla, de pregària i de confrontació de la seva vida amb la missió
encomanada pel Pare li serveixen d’il·luminació. Jesús mirall de i en el Pare.
No fuig; se’n va. No és això, no; el Pare i Ell comparteixen somni i acció.
Dirà Joan que treballen junts, en acord d’accions.
Els
retrobem de nou a Cafarnaum. La gent sabedora del miracle i delitosa de que el
miracle pugui ser multiplicat dia a dia. Es veu a continuació que és un
passatge molt elaborat: per exemple no respon –no interessa- a la pregunta de
curiositat: “Quan i com heu vingut aquí?” I els adverteix que només el busquen
per tenir la clau del miracle que gestionarien ells mateixos. Cap problema de
futur. Tenir el pa assegurat a cop de miracle permanent. No han entès el quid
de la cosa. Només
han vist a ras d’omplir l’estómac, no hi han percebut el signe, que és el per què i el per a què del miracle, la
pregonesa de les intencions del Mestre. El Mestre no fa miracles per què sí, fa
signes. Volen, aquests, atreure els oients a significacions més endinsades, a
cada signe hi ha una interiorització nova a fer. Els diu s’ha de treballar,
justament; però treballar per Ell vol dir anar més a fons: cerqueu un aliment
no perible, que no es faci malbé, que no es faci dur i impossible de menjar.
Els proposa un nou aliment que els concerneix però d’una altra dimensió de la vida. Quelcom que sostingui
l’esperit. Contraposa la vida diària, l’ordinària, a la vida que porta a la
vida eterna, que alimenta una nova necessitat, la d’un pa nou. Aquest és
l’aliment nou que els ofereix i els vol donar. Aquest aliment prové del Pare,
mitjançant el Fill de l’home. Li demanen, però, les “credencials”. Demanen
proves, documentació, miracles com a signes d’autenticitat. Tot s’esdevindrà a
través del Fill, però com? Li demanen un senyal visible. Li presenten l’episodi
del mannà com a testificació. Déu a través de Moisès va obrar el miracle. I tu
què dius i què fas? Déu ja va obrar en
el desert. I tu què dius, que fas? “L’obra que Déu vol és que cregueu en Jesús, l ‘enviat: aquesta és
l’enigmàtica resposta. Quines obres feu per acreditar-ho? Déu, no Moisès, us va
donar el mannà. És Ell mateix qui us dóna el pa baixat del cel, per donar vida
al món. Sense acabar-ho d’entendre, li diuen: “Senyor, doneu-nos sempre aquest
pa”. Noteu de passada que es
repeteix el diàleg amb la samaritana. Ara ve
com va li va passar amb ella: “Jo sóc
el pa que dóna vida”, el mateix que us parla. Pa total, pa que conté totes les
simbologies. I ho explicita: “els qui venen a mi no passaran fam, els qui
creuen en mi no tindran mai més set”.
Fem
un resum de com ha anat el diàleg i de quines descobertes hi fem, fins a com el
deixem inconclús aquest diumenge, tot i saber que anirem, diumenges a venir,
molt més lluny, però que molt més lluny.
·
Van erradament buscant pa material
·
El pa de debò és el pa espiritual.
·
Aquest darrer pa té totes les
virtualitats de ser durador, de ser plenitud i que assacia cos i esperit.
·
No és el mannà de l’èxode. Ara és
ben bé pa donat pel Pare.
·
Jesús és el mitjancer. Tot passa
per Jesús. Tot passa en Jesús.
·
Hi ha un abans i un després “marcat”
per la fe en Jesucrist. És indispensable creure en ell, creure que vol dir
estimar-lo, identificant-se amb ell.
·
Els diu que el pa de vida és Ell.
·
Qui va i creu en ell s’assaciarà
definitivament, àdhuc no morirà.
Tallem
aquí el relat i el reprendrem més endavant, diumenges a venir. Per avui ja en tenim prou i tant: Qui escriu –l’evangelista- fa
un salt d’anys i d’experiències del Mestre. Ja hi ha eucaristies per entremig
per a aquestes comunitats per a les quals escriu l’evangelista. Se li ha “colat”
l’expressió final d’ells: “Senyor”. Impossible que quan s’esdevenen els fets
narrats ja creguessin en la divinitat de Jesús, que això és el que pressuposa
dirigir-se a Ell com a Senyor. Ho confirma la “tragèdia” de ruptura que veurem
en la continuació del relat. Dels actors directes hem passat a les generacions
de finals del segle I. Aquí ja hi ha entesa profunda de la realitat de
l’Eucaristia, no en els interlocutors de Jesús en els fets narrats a l’evangeli
d’avui. El relat queda penjat per avui. Podem avançar fent lectures anticipades
que la conversa es tensarà en guanyar Jesús en profunditat fins a mostrar-los
el misteri de l’Eucaristia. Ells s’han perdut pel camí. Només Déu pot dir no
simbòlicament sinó realment el que diu Jesús: “Jo sóc el pa que dóna la vida”.
Entendre
i viure l’Eucaristia és definitivament el misteri de la fe. Tal i com ho proclamem després de la consagració i que
és també el misteri de l’amor,
com ho diu Joan en el moment de la institució de l’Eucaristia: “Jesús sabia que
havia arribat la seva hora, l’hora de passar d’aquest món al Pare. Ell, que
havia estimat els seus que eren al món, els va estimar fins a l’extrem”.
Per això diem al final de la consagració: “Feu
això, que és el meu memorial”.
No
ho entendrem mai. Només em resta una única i digna resposta: Senyor, ja crec,
però augmenteu-me cada dia més la
fe. Sé que la fe m’obre als misteris de la vostra persona i
acció. La fe exercida s’enforteix i quan em fallen les respostes, Jesús em
canvia les preguntes...
Voldria
subratllar les paraules de fe –tant de bo!- que diem abans de la comunió: “Senyor no sóc digne que entreu a casa meva;
digueu-ho només de paraula, i serà salva la meva ànima”. Aquest acte de fe
ja és com una comunió abans de la comunió o la dignificació d’allò que en dèiem
la comunió espiritual. Que ningú es quedi sense Eucaristia, sense saber
que Jesús ha entrat en comunió amb tothom. Recordeu com a explicació i teló de
fons aquell passatge de la petició del centurió de Cafarnaum: “Senyor, el meu
criat és a casa al llit amb paràlisi i sofreix terriblement. Jesús li diu: Vinc
a curar-lo. El centurió li respon: Senyor, jo no sóc digne que entris a casa meva; digues només una
paraula i el meu criat es posarà bo... Quan Jesús ho sentí, en quedar admirat i
digué als qui el seguien: Us asseguro que no he trobat ningú a Israel amb tanta
fe”.Una esplèndida meravella! Dóna’ns fe, Senyor; dóna’ns amor per poder
entendre des de més endins el què és l’Eucaristia, nou mannà. Què és això de l’Eucaristia? Ai, i com som de poca
fe. Un puntet de pietat, tan sols?, però hi ha més, més i més...
Diumenge
XVIII de durant l’any, 5 d’agost de 2012
Barcelona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada