diumenge, 25 de febrer del 2024

Homilia del diumenge 25/02/2024

                                                           ADSUM

                                               Permeteu-me aquesta locució llatina que està plena, curulla de sentits amagats que caldrà posar-los en prosa entenedora, concreta, però que té moltes significacions que ens pertoquen de ple com a cristians en el camí quaresmal-Pasqual que hem emprès, si de fet volem donar sentit -a més, bíblic- al nostre caminar posant la mirada en Jesús que ha de centrar tota la nostra existència a  l’estil Emmaús.

                                               Significacions que tradueixen l’expressió del títol dels meus comentaris: “Aquí em teniu”. “Parleu-me que el vostre servent us escolta”. “Estic prompte, a punt per...” “Atent i content de seguir-vos”. “Digueu, digueu i us seguirem”. Disposat a acompanyar-vos”. També és la resposta a una crida, una invitació: “Si algú vol venir amb Mi, si vol ser el meu deixeble...” També en llatí: fiat, fiat”(=que així sia) Més sintètic: “Sí” afirmatiu. Més a l’estil del mateix Jesús: “Que es faci la teva voluntat i no la meva”. Obedient fins a la mort”. “Fer la voluntat del meu Pare és el meu aliment”.

                                               Aquesta paraula no es pot dir en un to neutre, sinó amb prestesa, amb promptitud, amb comunió de vida i de destí. És la resposta que acabem de llegir en la crida de Jesús a Leví, cobrador d’impostos: “Vine amb Mi”. “Que ho va deixar tot, es dreçà” (és l’actitud de..., posar-nos drets que vol dir; disposats: és un adsum! coratjós. Posar-nos drets en la celebració eucarística i similars tenen -entre d’altres- aquesta significació assertiva) “i se n’anà amb Ell”. I per rematar-ho tot, Leví, fill d’Alfeu que es convertirà en l’evangelista Mateu, segons tradicions fonamentades, fa un convit i hi invita als del seu “gremi” amb una displicència manifesta per part dels de la “colla del sistema”: “Per què mengeu i beveu amb cobradors d’impostos i pecadors”. Jesús se’ns mostra com un “Metge de família”: “El metge no el necessiten els qui estan bons (sàtira inclosa!) sinó els malats. No he vingut a cridar els justos (nova al·lusió suau, però fent diana!), sinó els pecadors”. Un s’hi troba confortat amb aquest Jesús que ens invita a acompanyar-lo, a aprendre amb Ell, a esdevenir juntament en Ell  “lloança de la seva Glòria”, com ho llegim en l’himne que hem proposat com a propi d’aquests dies: és de la Carta als efesis, que us deia diumenge passat. Ser cristià suposa aquesta proclamació vibrant de la nostra comunió amb Jesús: “Per Ell, amb Ell i en Ell, Vós Déu Pare omnipotent, en la unitat de l’Esperit Sant, rebeu tot honor i tota Glòria pels segles i segles. La resposta la tenim en una paraula que significa com les altres ja al·ludides, aquesta hebrea, Amén (=ho rubrico!) que és com ho palesem al moment final de la segona part de la pregària eucarística, just abans de pregar el Parenostre.

                                               Aquest recolzament en Ell, primer dels qui retornen a la vida nova -difícil d’especificar- amb la resurrecció i de la qual participem i congaudim (“la riquesa de la Gràcia de Déu que s’ha desbordat en nosaltres. Ell ens ha concedit aquesta saviesa i penetració que tenim. En Ell heu cregut i heu estat marcats amb el segell de l’Esperit promès, penyora de l’heretat que Déu ens té reservada, quan ens redimirà plenament com a possessió seva i farà que siguem lloança de la seva Glòria”).

                                               Hem posat la fidelitat (=ve de Fe) de Jesús a la missió, que la va brodar com ningú ho ha fet mai, vencent les angunies i estretors a morir d’aquella forma, assimilable a un malfactor. (“Pare, perdona’ls perquè no sabem el què i a qui ho fan!) Assimilant-la, contrastant-la per donar entrada a la primera lectura sobre el sacrifici d’Isaac que posa de relleu la fe incommensurable també del pare Abraham. El text d’entrada ens posa que fou per posar-lo a prova. Ja sentim el seu adsum,  “Aquí em teniu”. S’estableix com un paral·lel entre l’Adsum de Jesús (noteu la pregària que fa Jesús a l’hort de Getsemaní: “Pare, si és possible, que passi de llarg aquest calze, però que no es faci la meva voluntat, sinó la teva”. “Suava sang”, ens diu el relator de la Passió. Abraham el tenen com el pare en la fe tant els cristians com els musulmans.  A l’evangeli de Joan (8, 31-39)  Jesús té una controvèrsia amb els jueus (denominació de Joan per tot el “sistema religiós imperant”) que  li fan avinent a Jesús que ells són fills d’Abraham.  “Que potser ets tu més que Abraham el  nostre Pare?  Ell va morir i també van morir els profetes. Per qui et tens?  “Vosaltres no el coneixeu, però jo sí que el conec i guardo la seva paraula, Abraham el vostre pare, s’entusiasmà esperant de veure el meu dia, el veié i se’n va alegrar”. Llavors els jueus li digueren: “Encara no tens cinquanta anys i has vist Abraham? Jesús els respongué: Us ben asseguro: des d’abans que Abraham visqués, Jo Soc”. Ells van agafar pedres per tirar-les-hi, però Jesús s’amagà...” Més encarull dir respecte d’Abraham que a l’epístola als Hebreus posa Abraham en un primeríssim lloc constatant que : “Gracies a la fe, Abraham, cridat per Déu, va obeir i se n’anà cap al país que havia de rebre en herència. Abraham sortí sense saber on anava. Gràcies a la fe, va residir com a estranger a la terra promesa, vivint en tendes amb Isaac i Jacob, hereus com ell de la mateixa promès. És que esperava aquella ciutat ben fonamentada que té Déu mateix com a arquitecte i constructor. “Gràcies a la fe, Abraham, posat a prova, va oferir Isaac, i era el seu fill únic que oferia, tot i que havia rebut les promeses, i li havia estat dit: “La descendència que portarà el teu nom serà la d’Isaac”. Per això, Abraham confiava que Déu seria prou poderós per a ressuscitar un mort, i així recobrar el seu fill, prefigurant la resurrecció”. Pau, fa referència a Abraham i a Isaac, posant de relleu la seva fe, “pare del nostre llinatge: “Abraham va creure en Déu i Déu li ho comptà com a justícia”. I fa una comparança amb la fe de Jesucrist en i amb el seu Pare. (Rom 4, 1ss) Ara, amb aquestes consideracions concernents a la gran figura d’Abraham, podem llegir amb una admiració semblant -encara que ben lluny- de la Fe i promptitud  a la de Jesús envers el seu Pare. Admirables tots dos. Abraham respon el seu adsum encomiable. Com Jesús, fill d’home i primogènit de tots els ressuscitats, “tu, jo, nosaltres”. Aquestes són les nostres preuades fe i esperança cristianes!

                                               Ara, entenem per què llegim el passatge de la transfiguració que tot i que fessin silenci a tot el que havien vist i experimentat, imposat per Jesús, en evitació de que fos llegit com un miracle portentós, quan només fou una anticipació de la Resurrecció. “Ells retingueren aquestes paraules de prudència, tot i que discutien entre ells què volia dir això de ressuscitar d’entre els morts”.

                                               Camí quaresmal en la mirada posada en la Pasqua de Jesús i nostra, segons Pau i Joan. La Col·lecta ens diu: “Oh, Déu, Vós ens maneu  d’escoltar el vostre Fill Estimat, i ens alimenteu espiritualment amb la vostra Paraula; feu que, purificada la nostra visió espiritual, fruïm de la contemplació de la vostra Glòria. Ara potser podrem trobar les significacions que tenim formulades en l’himne Càntic de lloança a Déu. Avui la celebració eucarística és un crida a arroentar la nostra Fe, empesos per la fe d’Abraham i l’excelsa de Jesucrist adreçada al Pare seu i nostre!

                                               Faríem bé de recalar en l’epístola de Pau als Romans en aquest capítol 8é, ple “saviesa i penetració que tenim”. És de una pregonesa i d’una joia continguda que no ens la podem perdre de cap de les maneres. Parla de la Vida en l’Esperit, salvats en esperança i de l’amor de Déu, que engloba la segona lectura. Quin devessall de constatacions en “favor nostre”. Senyor, ajudeu-me a mantenir viu. joiós i operant el meu ADSUM. Abraham valeu-me també a tenir una fe gran, gran, creixent. Amén i Amén. Un per Jesús i un altre pel nostre pare Abraham!

            Diumenge i setmana Segona de Quaresma. Queden: de 34 a 27 dies per a la Pasqua. No oblideu que ara és l’hora de Jesús i també n’és de la salvació!         

P. Josep Mª Balcells.

25 de febrer- 3 de març del 2024  Sabadell