diumenge, 3 de març del 2024

Homilia del diumenge 03/03/2024

                                                 LA  LLEI  I  LA  GRÀCIA

                                               Les hauríem de posar en majúscules sempre que les utilitzem, perquè emblematitzen els dos Testaments en la història de la relació entre Déu i el que serà tingut sempre com a Poble seu. Entre elles hi ha una clara continuació, però el mateix temps una progressió en qualitat. Diumenge passat posàvem en confrontació més que positiva entre Abraham i Jesús. Avui els textos de la litúrgia posen en estreta relació Moisés i Jesús. Ambdós són figures que condensen les particularitats que són base per entendre la revelació de Déu en la Llei (Decàleg i el Temple) d’una part i la Creu i la Resurrecció (Gràcia) de l’altra. Tal com dèiem, hi ha continuació perquè de Déu provenen ambdues, però de part de la segona hi ha un salt qualitatiu que per ser tan fora-mida no és entès ni ben rebut per part del poble de base, tant jueu, com pagà, com nosaltres tampoc... És Pau qui predica un Jesús crucificat i glorificat en qui ens fa veure que és un escàndol per als jueus i per als altres un absurd. Uns demanen “signes prodigiosos”, els grecs-pagans postulen “saviesa”. No està tan lluny l’episodi de la predicació de Pau a Atenes, on ell va presentar Jesús -amb la millor retòrica- com el déu desconegut, al qual el atenesos havien aixecat un temple com un més en la llarga sèrie mitològica a què estaven habituats. ...En dir que presentava un Home que havia Ressuscitat, ells, sorneguers, li digueren que ja en tornarien a parlar més endavant... Tornant a la segona lectura, Pau afegeix que per a aquells que Déu ha cridat tant jueus com grecs veuen en Ell el poder i la saviesa de Déu; hi veuen, no l’escàndol ni l’absurd, sinó una saviesa superior i en la debilitat l’obra de Déu, Tal i tant com ambdós puguin arribar mai a pensar i desitjar.

                                               Anem a la primera lectura que narra com Déu, amb Moisés de profeta, fa la proposta de la Llei, concentrada en els deu Manaments, que tenen el vessant propi corresponent a Déu, (que explicita dient que no han de tenir altres déus fora de Mi); i els restants atenent a la regulació de les relacions amb el proïsme. El salm responsorial farà l’elogi encomiable de la Llei. Aprofito per subratllar que el salm que ve sempre després de la primera lectura hi consona d’allò més i hauríem de descobrir que no s’hauria de llegir sense més, sinó que ve a ser com la pregària que dóna respir i altesa de mires, tantes vegades d’una intensitat poètica que és un goig poder dirigir-nos a Déu, brodant el relat amb què consolidem les afirmacions llegides antecedentment. Cal descobrir els salms que inicialment eren cantats(!) en el poble de Déu. Venen a ser com la respiració afectiva de saber-nos escoltats i beneïts per Déu. Podrien ser unes invitacions a la pregària també en els moments personals, privats d’íntima relació amb Déu Pare.

                                               En l’evangeli tenim la densitat que mereix llegir-lo amb anterioritat, abans de la Missa, o bé després per trobar-hi tots els enllaços bíblics que  s’hi transpiren. Com que ja sabem per haver sentit amb altres vegades” el relat”, no ens hi entretindrem a constatar el “fet”, únic, de l’escombrada dels venedors de tota mena com per purificar el Temple, essent el Temple un dels pilars de l’espiritualitat dels jueus. “Traieu tot això d’aquí; no convertiu en mercat la casa del meu Pare”.  Els deixebles hi fan aquest comentari: “El zel del vostre temple em consumia”. Davant de la situació tan inusitada, els jueus (recordeu que Joan anomena complexivament jueus tota la “plana major del sistema religiós”) els jueus , dic, li fan com sempre: “Quin senyal ens dones que t’autoritzi a fer això?”. Jesús els desconcerta dient que Ell el reconstruiria en tres dies. No el van entendre. Però Joan hi fa aquest comentari: “Ell es referia al santuari del seu cos”. I hi afegeix: Quan Jesús ressuscità  d’entre els morts, els deixebles recordaren que Ell deia això, i cregueren en l’Escriptura i en aquesta paraula de Jesús”.

                                               Desentranyem tot el gran transfons d’aquesta escena. Jesús canvia la significació que per als jueus tenia el Temple. De pilar juntament amb la Llei, el temple ara passa a ser imatge i realitat d’Ell mateix i també dels seus deixebles. Això ho podem treure de la conversa de Jesús amb la samaritana que també ens la narrarà Joan, quan li comenta a ella que ara ja no seran ni Garizin ni el Temple de Jerusalem, perquè Déu busca adoradors en esperit i en veritat. Pau ens ho donarà ben explicitat en la primera Carta als corintis, on llegim: “Crist és com el cos humà, que és un, encara que tingui molts membres: tots els membres, ni que siguin molts, formen un sol cos. Tots nosaltres, jueus i grecs, esclaus o lliures, hem estat batejats en un sol Esperit per a formar un sol Cos, i tots hem rebut com a beguda un sol Esperit”. És el misteri del Cos Místic. Ara, tots junts en comunió formem el Nou Temple, Ell sobretot és el Nou Temple on adorem i donem gràcies al Pare, mitjançant Jesús. Tant la Llei com el Temple, emblemes de tot l’Antic Testament, ara s’han transmutat per la mort i resurrecció de Jesús en el Temple que és Jesús, com ho és de la Llei del Nou Testament. En Jesús i en cadascun dels batejats ara tenim la Llei (xifrada en l’amor a Déu i als germans) i el Temple on adorem al Pare. Hem de destacar que hi ha una verdadera continuïtat i endemés un aprofundiment en la nostra relació amb Déu i amb els germans.

                                               D’aquí que hem titulat el nostre comentari amb aquest binomi de Llei i Gràcia. En el llarg Sermó de la Muntanya que ens ha ofert l’evangelista Mateu, Jesús argumenta entre “Se us ha dit” i “Jo us dic”: la continuïtat i l’aprofundiment entre els dos Testaments. Això ens porta a fer la relectura de la Paraula de Déu sota la proposta nova que ens fa Jesús. És un autèntic salt de qualitat entre el que Déu demanava a través de Moisès i el que ens ofereix Jesús. Ara ve signat, tal com queda subratllat en  l’himne a què anirem fent referència tots aquests dies de Quaresma per la recepció de l’Esperit Sant en el baptisme. Diu Pau als esfesis: “Heu estat marcats amb el segell de l’Esperit Sant promès. I l’Esperit és la penyora de l’heretat que Déu us té reservada, quan ens redimirà plenament com a possessió seva i farà que siguem lloança de la seva Glòria”. Crist, raó i plenitud del que som i esperem. Llegíem: “Per amor el Pare en destinà a ser fills seus per Jesucrist, segons la seva benèvola decisió que dóna Glòria i Lloança a la Gràcia que ens ha concedit en el seu Estimat. En Ell, per la seva sang hem obtingut la Redempció, el perdó dels nostres pecats. La riquesa de la Gràcia de Déu s’ha desbordat en nosaltres”.

                                                El règim nostre ara no és la Llei sinó la Gràcia que ens fa agraciats, benvolguts i estimats de Déu i ens queda ben amorosits amb l’aclamació que ens l’ha prodigat sovint la litúrgia d’aquests dies; “Déu ens estima (noteu el verb en present) tant (ponderatiu!) que ha donat el seu Fill únic; tots els qui creuen en Ell tenen (ja ara, no quan Déu ens glorifiqui en el cel) vida eterna”. D’això en diem plens de Gràcia, de la qual ens ha abocat a la falda una bona mesura, atapeïda, sacsejada i curulla fins a vessar”. Les oracions d’aquest diumenge les hauríem de resar sovint per reafirmar-les: Col·lecta: “Oh Déu, autor de tota misericòrdia i de tota bondat, vós ens heu ensenyat que el dejuni, l’oració i l’almoina guareixen el nostre pecat; escolteu el reconeixement de la nostra feblesa; que els qui ens sentim afeixugats per les nostres culpes, ens vegem sempre alleujats per la vostra misericòrdia”, o bé a l’Oració post comunió: “Hem rebut la penyora de la Glòria futura i, vivint encara a la terra, ja ens  alimentem amb el pa del cel; us preguem, doncs, Senyor, que allò que hem rebut en aquest sagrament es realitzi en les nostres obres. I també en l’Oració sobre el poble: Senyor, dirigiu els cors dels vostres fidels i concediu-los, amatent, aquesta Gràcia: que perseverem en l’amor a Vós i al proïsme i compleixin tot allò que els heu manat”. Recordeu que sant Agustí ens ha dit que en Jesús tot és Gràcia. Déu ens veu agraciats; nosaltres ens hi hem de veure i sentir en el més íntim del nostre ésser.

P. Josep Mª Balcells.

Diumenge i setmana III de Quaresma, 3 de març fins al 9 de març.   Sabadell