diumenge, 8 de juny del 2025

Homilia del diumenge 08/06/2025

           REP  EL  SIGNE  DEL  DO  DE  L’ESPERIT  SANT

                                               Estem concloem el cicle pasqual que aquest any ens ve farcit de novetats, a més de les pròpies d’aquest dia de Pentecosta, tenim obertes les disposicions del Sínode al qual el papa Francesc ens hi va invitar una i altra vegada, després d’instituir l’any Sant sota el guiatge de saber-nos pelegrins d’esperança, ens va deixar precisament dintre d’aquestes setmanes plenes d’eclesialitat. Tenim un nou papa que ha reafirmat en les tasques no concloses d’una sinodalitat que ha estat una reivindicació de la nostra vocació de deixebles missioners i misericordiosos. Temps oberts a una comunicació que l’hem pogut viure en una manifestació de presència comunicativa social en el traspàs del pontificat dels dos papes últims. Pentecosta aquesta vegada l’hem de viure-conviure com una nova vinguda de l’Esperit Sant que ens ha permès parlar de l’Esperit Sant com una nova creació eclesial. El passatge evangèlic d’avui és de Joan i subratlla la part V del document del Sínode que porta per títol “Jo també us envio” que ve especificat amb aquesta rúbrica: “Formar un poble de deixebles missioners”: “Jesús els va tornar a dir: “Pau a vosaltres. Com el Pare m’ha enviat  també Jo us envio a vosaltres. Llavors va alenar damunt d’ells i els va dir: “Rebeu l’Esperit Sant”.

                                               Les circumstàncies ens han jugat a favor nostre i les llengües de foc són una paràbola de les multituds de persones aplegades a la Plaça de Sant Pere que van sentir parlar de les excel·lències de la paraula de Déu que l’Esperit va difondre urbi et orbe. Donem pas, doncs, a la presència i a l’acció de l’Esperit Sant que ara, al Cenacle, amb l’alè de l’Esperit  comença la nova Creació: neix un poble de deixebles missioners.  L’Esperit Sant tot i omplir-ho tot, amb aquesta omnipresència de la qual en parlava Teilhard ens té acostumats a una paradoxa permanent: ho omple tot i al mateix temps ho fa sense notar-se. Hi és, ho sabem per fe, però no es fa notòria; una mica com la respiració que bombeja sang i oxigen sense para-hi esment. És, no obstant tot, el motor de la circulació interna biològicament i també espiritualment.  Llegim, i avui és un dia molt apropiat: Dins de l’itinerari de la iniciació cristiana, el Sagrament de la Confirmació enriqueix la vida dels creients amb una efusió particular de l’Esperit en vista al testimoni. L’Esperit del que Jesús era ple, que l’ha consagrat amb la unció i l’ha enviat a proclamar l’Evangeli que és el mateix que s’aboca sobre els creients com a segell de la pertinença a Déu i com a unció que santifica. Per això la Confirmació, que fa actual la gràcia de la Pentecosta en la vida del batejat i de la comunitat, és un do de gran valor per a renovar el prodigi  d’una Església moguda pel foc de la missió, que tingui el coratge de sortir pels camins del món i la capacitat de fer-se comprendre per tots els pobles i per totes les cultures. Tots els creients estan cridats a contribuir a aquest impuls, acollint els carismes que l’Esperit distribueix abundantment a cadascú i comprometent-se a posar-los al servei del Regne amb humilitat i esperit d’iniciativa creatiu”.  Avui és un bon dia per prendre consciència de que hem estat ungits pel segell del do de l’Esperit. En el nom de cristià que vol dir “ungit” que tenim l’honor de portar, hi ha continguda la gràcia que és a la base de la nostra vida i que ens fa “caminar junts” com a germans i germanes. L’aprofundiment  del lligam entre litúrgia i sinodalitat ajudarà totes les comunitats cristianes, en la pluralitat de les seves cultures i tradicions, a assumir estils de celebracions litúrgiques que manifestin el rostre d’una Església sinodal. Amb aquesta finalitat, demanem la institució d’un grup d’estudi específic, al qual confiar una reflexió sobre com fer les celebracions litúrgiques més expressives de la sinodalitat; també es podrà ocupar de la predicació dins de les celebracions litúrgiques i del desenvolupament d’una catequesi sobre la sinodalitat en clau mistagògica”(que ens parla sobre els misteris a què tenim accés).

                                               “El procés sinodal ha posat en evidència que l’Esperit Sant suscita constantment en el poble de Déu una gran varietat de carismes i ministeris. També en l’edificació del Cos de Crist  vigeix la diversitat de membres i de funcions. Un sol és l’Esperit que distribueix els seus diversos dons per al bé de l’Església, d’acord amb les seves pròpies riqueses i segons les necessitats dels ministeris”.

                                               “La sinodalitat és, en primer lloc, una disposició espiritual que impregna la vida quotidiana dels  batejats i tots els aspectes de la missió de l’Església. L’espiritualitat sinodal sorgeix de l’acció de l’Esperit Sant i requereix l’escolta de la Paraula de Déu, la contemplació, el silenci i la conversió del cor. Com ha afirmat el papa Francesc  en l’obertura d’aquesta segona sessió, “l’Esperit Sant és guia segur, i la nostra primera tasca és aprendre a distingir la seva veu, perquè Ell parla en tots i en totes les coses”. Una espiritualitat sinodal també exigeix ascesi, humilitat, paciència i disponibilitat a perdonar i ser perdonats. Acull amb agraïment i humilitat la varietat de dons i tasques distribuïdes per l’Esperit Sant per al Servei de l’únic Senyor. Ho fa sense ambició i enveja, ni desig de dominació o de control, cultivant els mateixos sentiments que Jesucrist, que “es va fer no res, fins a prendre la condició d’esclau” (Fl 2, 7). En reconeixem el fruit quan la vida quotidiana  de l’Església està marcada per la unitat i l’harmonia en la pluriformitat . Ningú no pot seguir sol per un camí d’espiritualitat autèntica. Necessitem el suport, inclosa la formació i l’acompanyament espiritual com a individus i com a comunitat”.

                                               “La renovació de la comunitat  només és possible reconeixent la primacia de la gràcia. Si manca la profunditat  espiritualitat personal i comunitària, la sinodalitat es redueix a un expedient organitzatiu. Estem cridats a traduir en processos comunitaris els fruits de l’experiència espiritual personal, sinó a fer experiència de com practicar el manament nou de l’amor mutu és lloc i forma d’encontre amb Déu. En aquest sentit, la perspectiva sinodal mentre poua en el ric patrimoni espiritual de la tradició, contribueix a renovar-ne les formes: una pregària oberta a la participació, un discerniment viscut conjuntament, una energia missionera que neix del compartir i s’irradia com a servei”,

                                               “Practicat amb humilitat, l’estil sinodal pot fer de l’Església una veu profètica en el món d’avui. Vivim en una època signada per desigualtats cada vegada més marcades, per un desencís creixent amb els models tradicionals de govern, per la desil·lusió amb el funcionament de la democràcia per les tendències autocràtiques i dictatorials creixents, pel predomini del model de mercat sense tenir en compte la vulnerabilitat de les persones i de la creació, i per la temptació de resoldre els conflictes amb la força, més que no pas amb el diàleg. Pràctiques autèntiques de sinodalitat permeten als cristians d’elaborar una cultura capaç de profecia crítica envers el pensament dominant  i oferir així una contribució particular a la recerca de respostes a molts dels reptes que han d’afrontar les societats contemporànies i a la construcció del bé comú”.

                                               “La manera sinodal d’estar en relació desafia un comunitarisme social exagerat que asfixia les persones i no les permet que siguin subjectes del seu propi desenvolupament. La disponibilitat a l’escolta de tothom, especialment els pobres, contrasta amb claredat amb un món en què la concentració de poder  deixa fora els pobres, els marginats, les minories i la terra, la nostra casa comuna. Tant la sinodalitat com l’ecologia integral assumeixen la perspectiva de les relacions i insisteixen en la necessitat de tenir cura dels lligams: per això es corresponen i s’integren en la manera de viure la missió de l’Església en el món contemporani”. Aprofitant la repercussió de l’elecció del nou papa Lleó, caldria dir una paraula sobre l’impacte de l’entorn digital. “La cultura digital constitueix una dimensió crucial del testimoniatge de l’Església en la cultura contemporània, així com un camp missioner emergent. Per això és necessària tenir cura per tal que el missatge cristià hi sigui present a la xarxa de manera fiable. És important que les institucions educatives de l’Església ajudin nois i adults a desenvolupar habilitats crítiques per poder navegar en la xarxa de manera segura i eficaç”.

                 “Pau a vosaltres. Alenà damunt d’ells i digué: Rebeu l’Esperit Sant”.

P. Josep Mª Balcells.

Diumenge de Pentecosta, 8 de juny del 2025, any Sant.  Sabadell