POBLE DE
BATEJATS
Avui
potser faríem bé d’aprofitar la proclamació de que el nostre baptisme ho és,
com afirma Joan Baptista, amb i en
l’Esperit. Diferent del seu; únic, bé per la seva excel·lència auroral (de
fet se’n diu porta d’accés a la vida de l’Esperit i que obre l’entrada
als altres sagraments), bé pels seus efectes permanents en nosaltres com a
neòfits (nou nats) a la vida nova de la gràcia. És el sagrament bàsic que Crist
posà a disposició de tota la humanitat per accedir als dons inestimables que
Déu vincula al sagrament (misteri de vida) de l’Església i que posa cada
persona en les perspectives misterioses de la condició de fills i filles de
Déu, en germen i en esperança de desenvolupament fins a l’empoderament total en
la vida eterna, quan serem semblants a Déu, puig el veurem cara a cara
(misteriosa afirmació de Joan, evangelista). És per tant un sagrament que ens
acompanyarà en vida i obrirà l’arc iris d’una nova entesa i una nova percepció
del que és Déu en i per a nosaltres. És sagrament trinitari com ho fou el de
Jesús. Si poguéssim “sentir” en la significació més pregona d’aquesta percepció
en tots els seus aspectes, se’ns faria accessible la veu del Pare que ens diu a
cadascú de nosaltres: “Heus aquí el meu fill” en qui poso les meves
predileccions, acomboieu-lo que ha de créìxer i l’heu d’anar ensinistrant pels
camins del meu amor. L’Esperit l’ungeix fins a les arrels del seu ésser de tal
manera que és com regenerat, renascut de nou, “revestit del Crist” (batejat en
la mort i en la resurrecció del Salvador, Jesucrist) a glòria del Pare”.
A
partir del fet del baptisme tenim un camí a fer sota el mestratge de l’Esperit
Sant que és mestre i ànima, motor i
motivació creativa per fer de cada batejat una obra singular de la gràcia. Haurem
de saber llegir la vida des d’una perspectiva de novetat en l’Esperit.
Ell ho farà primer per intermedi dels que n’han pres la responsabilitat d’una
manera pública i solemne en el dia del baptisme, singularment pares i/o
padrins, tutors; ara amb el baptisme d’infants difuminada i gairebé deixada
-mal està dit- de la mà de Déu. A mida del creixement del “fidel”, anirà
possessionant-lo amb uncions més profundes...

El
primer anunci o kerigma que és el primer en sentit qualitatiu, perquè
és l’anunci principal al que sempre hem de tornar-hi en tota catequesi i en
totes les seves etapes i moments”. Kerigma
que podríem sintetitzar així: “Jesucrist t’estima, va donar la vida per
salvar-te, i ara és viu al teu costat cada dia, per il·luminar-te, per
enfortir-te, per alliberar-te”.
“Tota
formació cristiana és abans que res l’aprofundiment del kerigma que es va fent carn cada vegada més i millor, que mai no
deixa d’il·luminar la nostra formació inicial i permanent. És l’anunci que
respon a l’anhel d’infinit que hi ha en tot cor humà. La centralitat del kerigma demana certes característiques
de l’anunci que avui són necessàries a tot arreu: que expressi l’amor salvífic
de Déu previ a l’obligació moral i religiosa, que no imposi la veritat i que
apel·li a la llibertat, que posseeixi unes notes d’alegria, estímul, vitalitat,
i una integritat harmoniosa que no redueixi la catequesi a unes poques
doctrines a vegades més filosòfiques que evangèliques. Això exigeix a
l’evangelitzador certes actituds que ajuden a acollir millor l’anunci:
proximitat, obertura al diàleg, paciència, acolliment cordial que no condemna.
En
cada batejat hi hem de veure deixebles (ensenyats pel Mestre); alumni
(que etimològicament vol dir alimentats), seguidors (de la via o
camí) de l’evangeli. Tota l’evangelització està fonamentada en la Paraula de
Déu que n’és el seu aliment. Caldrà escoltar-la, meditar-la, viure-la,
celebrar-la i testimoniar-la. Les Sagrades Escriptures son font de
l’evangelització. Per tant, fa falta formar-se contínuament en l’escolta de la
Paraula. L’Església no evangelitza si no es deixa contínuament evangelitzar. És
indispensable que la Paraula de Déu “sigui més el cor de tota activitat
eclesial” (Benet XVI) La Paraula de Déu escoltada i celebrada, sobretot en
l’Eucaristia, alimenta i reforça interiorment els cristians i els fa capaços
d’un autèntic testimoniatge evangèlic en la vida quotidiana. L’estudi de les
Sagrades Escriptures ha de ser una porta oberta a tots els creients. És
fonamental que la Paraula revelada fecundi
radicalment la catequesi i tots els esforços per transmetre la fe.
L’evangelització requereix la familiaritat amb la Paraula de Déu i això exigeix
a tots els responsables del creixement de la fe proposar un estudi seriós i perseverant de la Bíblia,
com també promoure’n la lectura orant personal i comunitària. Caldrà
replantejar les bases d’un creixement en la vivència de la fe. “El cristià del
segle XXI o serà místic o no serà”. L’Esglèsia haurà d’iniciar els seus
catequetes en “l’art de l’acompanyament” per fer present la fragància de la
presència propera de Jesús i la seva mirada personal. Hem de saber donar al
nostre caminar d’acompanyants el ritme saludable de proximitat, amb una mirada
respectuosa i plena de compassió però que al mateix temps guareixi, alliberi i
encoratgi a madurar en la vida cristiana”
Mosaic de conceptes extrets de la Joia
de l’Evangeli. Evangelitzadors ensems que evangelitzats. És el camí i meta
de tot creixement en la fe.
Poble
de batejats:
“Tu
vas ser senyalat amb la creu de Jesús.
“Tu
vas ser empeltat en la saba de Déu.
“Tu
vas ser abrusat al gresol de l’Esperit.
“Tu
vas prendre aliment al sopar dels amics.
“Tu
vas obrir el teu cor al servei del teu món”.
Diumenge II
de durant l’any, 15 de gener del 2017.
Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada