DEIXEBLES
I APÒSTOLS A LA VEGADA
És
bàsic, en entrar en les lectures dominicals, mirar de veure-les dins dels seus
propis contexts. Avui pel que fa referència a l’evangeli cal no perdre de vista
que forma part del capítol desè de Mateu i que -tot ell- és el discurs de la missió
dels apòstols, comprenent-hi també els deixebles més “entrats” en la comunitat
o grup itinerant que acompanyava al Mestre. Sobrevolem el seu contingut:
elecció del apòstols; instruccions als que han de missionar; advertiment de les
presumibles persecucions o entrebancs que hauran de patir; invitació a
la confiança evitant les pors que els poden atenallar; reconeixement del
Mestre; les divisions radicals a què pot donar peu l’evangelització;
disposicions dels seguidors i en fi: l’acolliment dels enviats pel Mestre.
Cal
advertir que tot deixeble -per definició, és a dir per vocació- ha de ser
apòstol (=enviat, missatger). Donada aquesta equivalència, tots aquests
advertiments els hem de saber contextualitzar en els moments nostres, en
les pròpies circumstàncies, diríem en el món on un viu i on va de portador de “destí
i missatge”. Estem en els versets centrals del capítol on se’ns adverteix a no
tenir “por”, a adquirir el coratge necessari per tal de no callar o d’amagar
el missatge que portem i a fer-lo explícit entre les persones destinatàries del
secret valuós que portem com un tresor, per a compartir-lo arreu. Un deixeble
que no arribi a sentir-se enviat a portar la Bona Nova del Regne serà un
traïdor o un inconseqüent, dit així, com a menys feridor, a la causa de Jesús.
Advertim que repeteix aquest no tenir por. Aquesta repetició ( quatre vegades!)
deu tenir el seu quid: Podríem incidir en aquest replegament desvirtuador de la
comesa que portem entre mans. Cal preveure’n les conseqüències anorreadores en
tant que missatgers i testimonis de qui ens ha enviat: Jesús i la causa del
Regne...
La
invitació a “no tenir por” de l’evangeli l’hem de saber traduir com “tingueu
coratge, sigueu valents”, perquè els enemics –diguem-ho així- moltes vegades
són imperceptibles i actuen des d’una normalitat (no gens nova,
desbocada ara per les contencions imposades) que -per destriar-la- necessitarem
agudesa, coneixement de causa, descloure aparences d’innocuïtat, que ens poden
deixar sense saber “on dar-les”. Avui al
text se’l menja el context i no és fàcil treure’n l’entrellat. Avui hem de ser
cauts, clarividents, audaços i efectius, si volem viure la vocació comuna a ser
apòstols i evangelitzadors. És allò de l’”esperit del temps”; i no són
pas fàcils, els nostres temps. Sense una fe fervent, una esperança tenaç i un
amor decantat i proactiu no sabrem donar la resposta a la elecció i vocació que
el baptisme ens atresora i que la “confirmació” ens esperona a posar-la al prosceni
de la pròpia vida. Aquí es desenvolupa el nostre testimoniatge cristià.
Us
puc ajudar a seguir els trets del món nostre a tenir presents, avui. Millor
faríeu de fer-ne una lectura acurada i plena de lucidesa vosaltres, de primera
mà. Amb tot segueixo la traça del papa, Francesc. Anem discorrent pàgina per
pàgina aquests números del 50 al 109. Començo:
- No a una economia valor prevalent
i preferent a l’hora d’enfocar tota la problemàtica social i de justícia;
excloent, de descart i fomentadora de desigualtats, globalitzadora d’anestèsia
social i incapacitada per a entendre la “com-passió”.
- No a la prevalència del “mercat i
a la nova idolatria del diner” i del desaforat consumisme, a l’especulació
financera i les corrupcions sistèmiques.
-
No a la política centrada en el servir-se’n i no a la del servei comú.
-
No a les desigualtats, racismes que generen violència i desfan el teixit
social.
-
No a una ètica del relativisme i al “tot és bo, si ho és per a mi”.
-
No als secularismes que esborren les traces religioses visibles a la societat.
-
No als règims político-socials que menystenen la dignitat humana i el bé comú.
-
No a tot el que debilita l’estabilitat dels “vincles” interpersonals: família,
grups...
- Sí a una fe que fomenti valors
d’humanisme personal i comunitari com el del “personalisme de Mounier”.
-
Sí a una ben fonamentada espiritualitat missionera de presència i d’acció
socials.
- No a l’accídia o peresa egoista i
de manca de nom i de fets pastorals. Ritualisme i prou. Complidors de... sense
posar-hi la ment, el cor i les mans...
-
No a l’activisme pastoral sense visió, valors, estratègia i l’avaluació
corresponents.
- No a la ruptura de la formació
permanent i a quedar-se amb una fe encarcarada, d’infants, poc o gens assumida
i reassumida per aprofundiment constant.
-
No a l’evasionisme amb espiritualitats utòpiques, carents de realisme i
concreció.
-
No a un espiritualisme que no porti al goig de viure, a l’humor i a la serenor.
-
No als pessimismes paralitzants.
- No a una pràctica de la fe, que
vagi a mínims, a comoditats, a manca de compromisos.
- No a una fe “mundanitzada”, sense
referents motivadors, sense cultura religiosa cristiana: ràdio, televisió,
revistes, llibres actualitzats, grups.
- No a una fe autoreferencial, “salvar-me
jo”; la gràcia com a fruit del treball del jo, no com a do permanent.
-
No a una espiritualitat sense projecte, sense cultiu, “arrossegada”.
-
Sí a una espiritualitat manifestament laïcal: Estil, serveis, compromisos.
- Sí a una espiritualitat on les
dones puguin empoderar-se més de i en les estructures eclesials.
-
Sí a una Església ordenada totalment a la santedat dels membres del Cos místic.
-
Sí a una Església orant, contempladora, avesada a la mística, a la Paraula de
Déu.
P. Josep Mª Balcells
Diumenge
i setmana XII de durant l’Any, 21 de juny del 2020. Sabadell
P. S: deixem per la setmana vinent el
comentari del capítol quart: “Algunes notes de la santedat en el món actual”
del document del papa Francesc: “Alegreu-vos-en i celebreu-ho” en concordància
amb l’evangeli del XIII de durant l’any.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada