DE REVALORACIÓ
EN REVALORACIÓ DE
L’EUCARISTIA
Comencem
per aquest lema o eslògan: “Encetar una nova normalitat” que se’ns ha
repetit què sé jo quantes i quantes vegades... Que si no ens hem parat a
pensar què vol dir i com el podrem activar i fer nostre de veritat, correm el risc segur de tornar a
caure en les inveterades consuetuds.
Torno
al propòsit inicial: Com podrem tornar a posar en valor, “revaluar” la nostra
experiència eucarística en la que hi tenim ben marcades se’ns dubte –perdoneu
si no us hi sentiu al·ludits, parlo molt en general i jo prenc candela el
primer!- les “roderes”, com fixades per unes consuetuds, hàbits, que de no
reflexionar en com ens va la cosa en qüestió, podríem caure en “allò de sempre”.
A
fi d’evitar-ho i fer-nos-en conscients, aquí exposo uns suggeriments per
promoure possibles recuperacions:
- Seria bo anomenar-la Eucaristia
prevalentment a Missa. Diu molt més d’entrada.
-
A l’Eucaristia no hi hauríem d’anar com aquell que compleix una obligació.
- Segons el Vaticà II a l’Eucaristia,
que és el punt nodal de l’existència cristiana, hi hauria de confluir tota la
nostra vida menuda del cada dia, i d’ella n’hauria de derivar al bell mig del cos
i de l’ànima del nostre viure quotidià. És allò de l’esperit de la Litúrgia.
- L’Eucaristia és l’acte de culte
principal i públic que retem al Pare en nom de l’Església i del nostre propi.
- Tot text es valora pels
“contexts”, l’antecedent que qualifica el què i el fet, i el conseqüent que
n’especifica les conseqüències i derivacions de sentit. Cal lligar-ho tot.
- L’eucaristia no hauria de ser un
“moment”, com entre parèntesi, en la nostra vivència de l’espiritualitat. Ser
“eucarístics” a tot ser-ho.
-
Trobar-nos-hi bé, sentir-se un acollit hauria de ser el fet diferencial.
-
L’Eucaristia és per damunt de tot un himne, una proclama d’Acció de Gràcies.
- No està centrada en nosaltres,
sinó en Crist que dona gràcies al Pare per la vida i missió acomplertes en Ell,
i en nosaltres per participació.
. L’Eucaristia és sempre Trinitària
és a dir: és l’oferiment, lliurament del Fill al Pare en profunda comunió amb
l’Esperit. Tots hi juguen un paper de circularitat.
- És oració i pregària intensa de
cap a fi. Cal entrar-hi amb aquesta actitud espiritual. Ens hi hem de situar
amb presència sostinguda de Déu. A Ell parlem, a Ell escoltem, amb Ell
dialoguem.
- És un acte de comunitat. Cal
sentir-ho així. Estar en comunió amb tots els qui ens envolten i amb aquells a
qui “envoltem” nosaltres.
- Hem de fer concordar la paraula
amb el sentit concret de cada expressió. És dialogal en molts moments: se’ns
diu i responem. Que hi hagi il·lació volguda. Atenció a les respostes se’ns
èmfasi. Ai, les rutines d’oïdes, d’impromptu!
- Hem d’immergir-nos en el silenci
pregó, en la consciència d’estar a la presència de Déu, un Déu que està actuant
sense interrupció. Actors, mai
espectadors, sense el meu jo, hi trec quelcom d’important, essencial,
diria
-
Cal posar en relleu que hi sóc com a fill estimat i benvolgut sempre.
- És un espai i àmbit de lloança
exultant a Déu que reconeixem com a
actor estimat des de les arrels mateixes del nostre viure i conviure. Tot és
gràcia.
- Donem gràcies primàriament amb i
en Jesús al Pare per la seva vida entera, per haver-nos-el enviat i per
haver-nos redimit, salvat: per Ell, amb Ell i en Ell.
- Ens mostrem agraïts a tall de
família de Déu que som, més enllà del propi agraïment pels dons inestimables
rebuts i agraïts. Som i ens sentim com de família: un goig de seure a la taula,
d’estar amb la “familiada”. Quina comunió d’afectes!
- La taula de la Paraula proclamada,
orada, celebrada, immersa en el teixit del nostre viure. “No ho sents?”.
- La Paraula antecedida, madurada en
la preparació que hauríem de proposar-nos-la sempre abans d’anar i participar
en l’Eucaristia: llegida, subratllada, feta pregària que ens concerneix
personalment. Som dels “presencials”, no només oients, anem per nota, volem
examinar-nos, Lliçó estudiada, apresa, sabuda... Paraula de Déu!
- atenció a la salmòdia que és de sí
pregària, i cantada originàriament. Referida a la lectura antecedent i com a
expressió d’oració sempre, cal arribar a la seva pròpia espontaneïtat, sucosa,
enaltidora...
- El moment del gran ofertori que és
de Jesús i de la seva Església i al que no hi ha de mancar el nostre propi
oferiment de vida i obra conjuntament amb la del sacerdot.
- Hem de subratllar totes les
oracions que es fan en plural i per tant en nom nostre i de tota l’Església,
sobretot la col·lecta que acostuma a ser d’una particular riquesa. A
voltes pot donar sentit a tota l’Acció Litúrgica. Atents, doncs.
- Encara que el sacerdot sigui parc
en deixar moments de silenci, posem-nos-li nosaltres. No hi ha d’haver moments
buits. Posem-hi sempre el fluir de la nostra pregària sostinguda.
- L’Eucaristia perdona els pecats
venials. Té força sagramental. Donem sentit a les expressions de demanar perdó,
de que Déu tingui pietat de nosaltres. Ho repetim de vegades. Que sigui com
sentint-nos perdonats a cada vegada que l’expressió en hi porti.
- Sempre refermem la nostra fe: amb
Credo o sense. Demanem que Déu ens la confirmi i l’augmenti. Que sigui sempre
joiosa. Quin significat té una fe no joiosa?
-
Tot a lloança i glòria del nom de Jesús. A profit de l’Església i propi
personal.
-
Lloar, adorar i glorificar Déu no és un deure, sinó un dret de fills.
-
“Sempre i en tot lloc” és una invitació a ser agraïts i gratuïts.
- Si es canta, posem-hi música i
lletra. A vegades ens deixem portar només per la música, i la lletra dona
significat i sentit. Resem-la “Qui canta, prega dues vegades”.
-
Que l’Esperit Sant es faci present i actuant amb la seva acció de santificació.
- Proclamem la nostra fe: amb els tres
verbs i actituds basilars: anunciem, confessem, esperem. Després de la
consagració és el moment més adequat.
- A l’hora de les intencions siguem
expansius i inclusius: amb els de prop, els de lluny, els de “l’altra riba”.
-
L’elevació menor, fem-la major: tot sigui a honor i gloria de la Trinitat.
- Un parenostre ben madurat,
paladejat, de les plenituds de Déu a la primera part a les petiteses nostres,
segonament. Que ho contingui tot ben peticionat.
-
Som invitats a no perdre memòria del misteri dels misteris que és l’Eucaristia.
-
El gran signe de la Pau: rebuda i donada. De l’engròs, passarem al detall diari
- Combregar: alimentar-nos,
compartir un estil de viure, madurar, rebre i donar, curar-nos, segellar
lligams, Tot el Cos místic. També combrego “germandat”. Confraternitzar. Passar
de fill en el Fill, a germà de tots, però sobretot del més propers i
necessitats.
- “Jo no sóc digne” del miracle i
misteri a què tinc accés. Ànima senzilla, confiada i agraïda amb anterioritat
al benefici que rebrem.
- Amb una benedicció trinitària com
a culminació de tota l’acció litúrgica. Pacificats i pacificadors. L’Eucaristia
encara continua i de quina manera!
P. Josep Mª Balcells.
Solemnitat
del Cos i la Sang de Crist, 14 de juny del 2020. Sabadell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada