dissabte, 1 de febrer del 2020

Homilia del diumenge 02/02/2020


EL  NUNC  DIMITTIS: quart himne evangèlic

                                               L’Himne darrer dels evangèlics és el que narra el mateix Lluc com a cloenda dels evangelis de la Infantesa de Jesús. Té lloc en el Temple de Jerusalem i és el que llegim a l’evangeli d’avui, dia de la Presentació del Senyor, dia 2 de febrer, que per pura coincidència s’escau en aquest Diumenge. Compteu des de Nadal fins avui i surt la quarantena pautada per la purificació de Maria (Lev 12, 1-8).  Dia, d’altra banda, que està dedicat a la Vida Consagrada per no oblidar que tots hem estat “consagrats” sacramentalment en el baptisme. Caldria una renovació fonamentadora de l’espiritualitat baptismal! El ritus de la vetlla Pasqual, ¿va més enllà d’un ritus? Alguns promouen com una nova pastoral iniciàtica per a adults, que malauradament no hem tingut: iniciació espiritual seguint el guiatge de Pau: a partir de la significació i experiència de la intersecció, més: con-formació, identificació, comunió amb Jesu-Crist viscut, experimentat en el dia a dia. “Som fills en el FILL”. No devaluem la nostra dignitat de fills estimats de i per Déu, “en creixença”, “endavant i enlaire”. (Teilhard ens podria enaltir certament el pensar i el sentir)
Resultat d'imatges de presentacio del Senyor 
                                               Jesús Infant, primogènit de Maria, la qual va rebre en el moment de l’Anunciació la constatació de part de Déu a través de  l’Àngel Gabriel: “L’Esperit Sant vindrà sobre teu, i el poder de l’Altíssim et cobrirà amb la seva ombra, per això el fruit que naixerà serà Sant (haguios) i l’anomenaran Fill de Déu”. Aprofitant l’avinentesa de la purificació de la mare, Maria, purificació que s’havia de fer segons la usança del poble d’Israel. Però anem més endavant, perquè Lluc ens parla també i per a ell és més important el fet de la Presentació del Senyor. Vegis com a introducció d’aquest tema culminant de la Infància de Jesús en el Temple. Ens situarem llegint aquest fragment transcendental en el llibre de l’Èxode (13, 1-16): “El Senyor va parlar a Moisès. Li digué: Consagra’m tots els primogènits dels israelites, el primer que neixi, tant dels homes com dels animals: és meu. Rescata el teu fill primogènit”. En aquest fragment s’estableixen les normes de la Festa dels Àzims, en recordança de la plaga última infligida als egipcis, precisament amb la mort dels primogènits de tothom, tant fills com animals. Aquesta festa de tot el poble es celebrava a cada família compartint l’anyell i regraciant Déu per l’alliberament del domini d’Egipte. En el capítols 11 i 12 i 13 de l’Èxode tenim la descripció dels fets que donen origen a la festa de la Pasqua. Poso El darrer verset del text que us he recomanat de llegir per les significacions que suposa: “Per això Jo sacrifico al Senyor tots els primogènits mascles dels animals i rescato els meus fills primogènits. Et serà com un distintiu a la mà, com una marca entre els ulls, per a recordar que el Senyor, amb mà forta et va fer sortir d’Egipte.

                                               Recordem que aquesta festa anyal dels Àzims dels jueus ha esdevingut en l’àmbit cristià la Gran Festa de Pasqua on rememorem i actualitzem sagramentalment la mort i resurrecció de Jesucrist, Anyell de Déu, com assenyalà Joan Baptista. Jesús ens allibera del “poder del pecat i de la mort”. Amb el seu oferiment al Pare va iniciar el seu sacrifici únic i definitiu de la Nova i Eterna Aliança. Té aquestes dues denominacions que hem de retenir i de rememorar sempre, perquè donen la plena identitat cristiana. Jesu-Crist, Messies-Ungit ens és Salvador i Redemptor. Compartim des del Baptisme la nostra assumpció en Jesús. Aquesta condició ens fa “consagrats” i “comprats, “rescatats amb la seva sang” que aquesta és la significació de Red-Emptor. Vivint identificats i con-figurats en Jesús. Sant Pau ens ho repetirà arreu. Seria bo que llegíssim totes les perícopes en què refem la vivència pasqual; i aquesta memòria la refem a cada eucaristia: “Feu això en memòria meva”. No és treure’ns els pecats, sinó un néixer novament (Jesús a Nicodem de l’evangelista Joan). Allí “on va abundar el pecat, va sobreabundar la gràcia”. (Pau)   Les filactèries, ells, marca a la mà; nosaltres: el senyal de la Creu, ser batejats en el Nom del Pare i del Fill i de l’Esperit Sant.  Els finals de totes les oracions litúrgiques, sobretot les col·lectes: “Per Crist Senyor nostre”. “Per Ell, amb Ell i en Ell, Eu-caristia: creure i donar gràcies: presència i aliment.


                                               Llegim ara, amb aquests nobilíssims pressupòsits la narració de l’evangeli d’avui. Des de Nadal fins ara han passat quaranta dies. No oblidem la significació de plenitud del nombre quaranta. Lluc ens porta amb una mescla de dues recurrències: la purificació i la presentació de Jesús, ambdues de gran contingut en l’Antic Testament. Lluc ho repetirà cinc vegades que és: perquè es compleixin les Sagrades Escriptures. Va a la significació elaborada d’acord amb els criteris que hem esmentat en la presentació dels altres tres himnes evangèlics. L’estricta historicitat cedeix en tots ells tot un ple de ressonàncies veterotestamentàries i que donen a la Presentació de Jesús  una plena significació profètica. L’Esperit Sant per a Lluc és una presència fonamentadora de tota la vida de Jesús. Cita l’Esperit Sant en l’evangeli seu 29 vegades i ho complementa en els Fets, també obra seva: 61 vegades més. No és estrany, doncs, que l’Esperit Sant mogui a Simeó, home bo, just i pietós, que esperava que Israel seria “consolat”: són les expectatives messiàniques que es respiraven en temps de Jesús. Simeó tenia el do de l’Esperit Sant, era un profeta. Guiat per Ell conflueix quan els pares de Jesús presentaven el Fill Primogènit per consagrar-lo a Déu i rescatar-lo, com era preceptiu. “El prengué en braços i beneí Déu. Ressonàncies del Profeta Isaïes: Us vaig insinuar de llegir-ne els capítols del 40 al 55. Recordeu que és en el moment del Retorn de Babilònia: “Consoleu, consoleu el meu poble, diu el vostre Déu. Parleu al cor de Jerusalem i anuncieu-li que s’ha acabat la seva servitud, que li ha estat perdonada la culpa, que ha rebut del Senyor doble paga per tots els seus pecats...” “Ho dic jo , el Senyor: Els meus testimonis sou vosaltres, i ho és també el meu Servent, que m’he escollit, perquè comprengueu i cregueu en Mi i entengueu que JO SÓC”. (el nom de Yahvé, precisament). Ho llegim a Isaïes (40, 1-2; i també 43, 10-11a)

                                               Oferint-se Jesús al Pare-Déu, sobirana imatge de l’ofertori fonamental del Nou Testament. Aquí és com que s’iniciés la Missa única i sobirana sobre tot el Món. Missa que uneix els dos cicles litúrgics: Nadal i Pasqua. No convé separar-los, perquè fonamenten tot el que significa la litúrgia. Missa clau d’unitat dels dos testaments.

                                               Simeó Pren l’Infant en braços i l’aixeca vers el Santuari oferint-lo com a primícia dels temps venidors, i beneeix, primer de tot, Déu-Pare, el Déu i Senyor d’Israel. L’Esperit Sant li ha promès que viuria encara per poder veure i contemplar el Messies tan desitjat i esperat... No el veu només com al Messies, sinó com al Salvador. Això ja ens dona a entendre que era profeta: veu el futur i l’anuncia. És l’oferent primer que no serà sacerdot. En qualitat de profeta inaugura un “poble sacerdotal” en el què tots els deixebles del Mestre que s’esdevindran, són cridats a con-celebrar l’Eucaristia, en el sentit de què, en la Nova i Eterna Aliança, només hi haurà un sol Sacerdot. Seria bo que llegíssim tota l’epístola als Hebreus, perquè -crec jo- ara és el moment més adequat. En tenim un tast en la segona lectura d’avui. A completar, si esdevenim “fans de la Paraula” amb la lectura també de la primera epístola de Pere. Així podrem entendre una mica més el misteri i la pregona significació de la Festa de la PRESENTACIÓ del SENYOR. Estem en un moment àlgid de l’any litúrgic on podem –més, devem!- veure’l i viure’l com a la manifestació del misteri pasqual, ja pre-tastat en els evangelis de la infància. Déu es manifesta, es revela, unint tots els temps i llocs, i fa de la vida de Jesús consagrat, ofert, presentat al Temple, el gran homenatge de la creació i de la natura humana al PARE, que ha estimat tant el món i tant la humanitat que ens ha enviat el Verb encarnat, per tal d’aconseguir la reconciliació definitiva, expressió cabal del seu amor entranyable. No menys que això, hauríem de celebrar en aquesta diada que completa el cicle natalici. Els nostres germans ortodoxes ho celebren amb el nom d’Encontre. Sortir a l’encontre com fa Simeó, fet determinant com a experiència cristiana: Entre nosaltres té com a nom popular la Candelera per les candeles que es beneeixen i encenen al començament de l’Eucaristia, com a homenatge a Jesús, llum del món. Diu el papa Francesc en el seu document programàtic: “No em cansaré mai de repetir aquelles paraules de Benet XVI que ens porten al centre de l’Evangeli: “Hom no comença a ser cristià per una decisió ètica o una gran idea, sinó pel trobament amb un esdeveniment, amb una Persona, que dóna un nou horitzó a la vida i, amb això, una orientació decisiva”. I Francesc hi fa aquest comentari: Només gràcies a aquest trobamento retrobament- amb l’amor de Déu, que es converteix en feliç amistat, som rescatats de la nostra consciència aïllada i d’auto-referencialitat. Arribem  a ser plenament humans quan som més que humans, quan permetem a Déu que ens dugui més enllà de nosaltres mateixos, per a assolir el nostre ésser més veritable. Allí hi ha la deu de l’acció evangelitzadora. Perquè, si algú ha acollit  aquest amor que li retorna el sentit de la vida, com pot contenir el desig de comunicar-lo?   

                                               Notes a com s’expressa l’Ancià Simeó en aquest himne:
- Ara. Emfatització del moment concret en què enlaira l’himne. “Molts voldrien veure el què vosaltres veieu..., diu el Mestre.
- Acció de gràcies: sempre que prega Jesús és per donar gràcies. L’Eucaristia és la permanent pregaria que fa Jesús al Pare, amb sintonia amb la seva Església, nosaltres.
- No ens confonguem: no és Simeó qui ofereix, sinó el mateix Jesús. Tota la vida per a oferir-la al Pare. “Per a això ha vingut”. (sant Joan dixit).
- Jesús oferta, oferent, víctima i ara. (sant Pau)
- Ja puc morir: anar-se’n en pau.
- He vist amb els propis ulls el Salvador.
- Que heu preparat des de sempre, per presentar-lo a tothom, a tots els pobles.
- Jo sóc la llum que es farà albada, migdia i hora baixa de tots els qui creuen en Mi
- Serà la glòria per al seu poble Israel: Obert a deixar-se trobar sempre i en tot lloc.
- Una mirada a la Mare cridada a ser corredentora, a participar en la missió tràgica del seu Fill. Ella mateixa model de fe, d’esperança i d’una caritat entranyable de Mare.
- El Fill serà com una pedra d’ensopec per al seu poble i per a tothom. “ha vingut a portar el gran punt de discerniment. Optar per Ell o rebutjar-lo. Caldrà “creure en l’amor” (Joan dixit)
- Himne de Completes: Fem-ne “la pregària de la presencia de Déu o la pregària de Jesús (Sobornost: Catherine de Hueck Doherty) Crist dóna ple sentit al dia nostre i a la quotidianitat de la que en parla Lluís Duch. Antropologia de la quotidianitat.

P. Josep Mª Balcells.
Diumenge de la Presentació del Senyor, 2 de febrer de 2020.  Sabadell